Kestävyysajo kisaraportti: Putki katki
Last modified on 2015-10-06 05:40:04 GMT. 0 comments. Top.
Riittävä vauhti, fiksu kisastrategia ja hyvä suorittaminen ei tällä kertaa tuottanut toivottua lopputulosta kun aivan uusi pakoputki halkesi 35 minuuttia ennen ruutulipun heilahdusta. Sitä ennen Stig oli noussut kamppailemaan jopa top 3 sijoituksesta, mutta ylimääräisen varikkokäynnin seurauksena tiimi oli ruutulipulla yhdeksäntenä, ja loppusijoitus nousi yhden hylkäyksen myötä kahdeksanneksi.
Ennakkovalmistelut
Valmistautuminen kauden kruunujalokiveen, eli fosareiden kestävyyskisaan, suoritettiin kauden linjan mukaisesti melko minimaalisella effortilla. Yksi testisessio, jossa auto kuivan kelin säätöihin ja uusi rengassetti sekä pakoputki. Kisastrategiaksi sovittiin sama mikä viime vuonna hyväksi havaittiin, sillä erotuksella että Teron ja Jonin ajovuorot vaihtoivat paikkaa. Top 5 sijoitus oli taas hakusessa – hyvällä suorituksella ja ripauksella onnea jopa hieman parempi. Toisaalta tänä vuonna vauhti ei ole ollut viime vuoden tasolla, joten odotukset eivät ehkä kuitenkaan olleet ihan pilvissä. Näillä eväillä ja kypärä täynnä menohaluja Stig suuntasi Tattarisuon autodromolle, jonne aurinkoinen sää oli valitettavasti houkutellut vain 22 tiimiä pärisemään kilpaa.
1. ajovuoro: Miika
Kierrokset 0-55, nopein kierros 58,436
Miika starttasi yhdeksänneltä paikalta ja piti sijoituksensa avauskierroksella osoittaen itselleen epätyypillistä riskienhallintakapasiteettia. Seuraavilla kierroksilla Big Stig nosti itsensä hallituilla ohituksilla kuudenneksi ja kilpailu näytti kehittyvän suotuisaan suuntaan. Kärkikolmikko karkasi tasaisen varmasti muulta porukalta, mutta ensimmäisellä parillakymmenellä kierroksella erot eivät vielä revenneet kohtuuttoman isoiksi. Valitettavasti renkaiden lämmettyä kunnolla, auton käyttäytyminen muuttui ja Miikan vauhti hiipui hiukan suhteessa muihin kilpailijoihin. Sitä heijasteli sijoituksen valuminen pikkuhiljaa alaspäin niin, että kierroksella 41 Stig oli kahdestoista. Kierroksella 52 alkoivat varikkokäynnit ja niiden seurauksena Stig nousi hetkeksi kahdeksanneksi, kunnes oli Miikan vuoro kurvata pitstopille kierrokselta 56.
2. ajovuoro: Joni
Kierrokset 56-111, nopein kierros 58,219
Stoppi oli kohtuullinen ja Joni saatiin radalle sijalle sijalla 13. Kun kaikki tiimit olivat tehneet stoppinsa, Stigin sijoitus oli yhdestoista eli yksi sija tuli varikolla plussaa. Joni oli välittömästi kohtuullisen hyvässä vauhdissa radalla ja alkoi vimmaisesti ajamaan kiinni tiimiä numero 23. Kun kahdella muulla tiimillä oli teknisiä ongelmia ja Joni ohitti 23:n kierroksella 82, niin Stig oli jo kahdeksantena. Tässä vaiheessa Middle Stig eteni tasatahtiin sarjamestari JiiWeen kanssa, joka tosin oli eri kierroksella, joten vauhti oli hyvin kohdillaan. Kierroksella 95 Joni nousi – jälleen muiden ongelmista hyötyen – seitsemänneksi ja tältä sijalta ukko tuli myös varikolle kierroksella 112.
3. ajovuoro: Tero
Kierrokset 112-180, nopein kierros 57,840
Toinen stoppi oli hieman ensimmäistä nopeampi ja Tero liittyi ratataistoon sijalle 12. Pari ohitusta ja muiden varikkokäynnit nostivat Stigin sijoituksen takaisin seitsemänneksi seuraavan kymmenen kierroksen aikana. Sen jälkeen Tero alkoi paukuttamaan tauluun 57-alkuisia kierrosaikoja ja kelaamaan kiinni edessä ajavien etumatkaa. Kierroksella 128 jäi taakse tiimi numero 29 ja heti perään varikolta signaloitiin, että tiimi Jaramaan oli matkaa 12 sekuntia. Ero kaventui lähes sekunti per kierros ja oheistuotteena takaa-ajosta syntyi Stigin päivän nopein kierrosaika, 57,840. Ohitus viidenneksi tapahtui kierroksella 142 ja nyt alkoi hahmottumaan myös se, että palkintopallille oli aivan realistinen mahdollisuus. Seuraavaksi edessä oli team Viemerö. Ero oli alle kymmenen sekuntia ja kutistui joka kierroksella. Valitettavasti homma kosahti teknisiin ongelmiin kun tätä kisaa varten ostettu pakoputki halkesi reilu puoli tuntia ennen ajoajan päättymistä. Ylimääräinen varikkostoppi tuhosi unelmat unelmatuloksesta. Aikaa siinä meni kolmisen kierroksen verran hukkaan ja Stig putosi sijalle 11. Sieltä noustiin yhden ohituksen, yhden keskeytyksen ja yhden hylkäyksen seurauksena kahdeksanneksi, mikä ei ole huono sijoitus sekään. Vaan eihän se siinä tilanteessa paljoa lämmittänyt.
Yhteenveto
Tuttu tarina: Kisa oli hyvä mutta päättyi pettymykseen. Kierroksia kertyi yhteensä 202, joista 185 kisassa mukaanluettuna alku- ja jäähdyttelykierrokset sekä 17 kisaa edeltävässä lämmittelyssä. Ensi vuonna uudestaan..
Kisa 6 kisaraportti: Molskis ja loiskis
Last modified on 2015-09-04 12:56:29 GMT. 0 comments. Top.
Sade roikkui Tattarisuon vauhtipyhätön päällä kuin pyykkinarulle ripustettu Lepakkomies. Sarjakauden päättävää kisaa edeltävissä testeissä Stig oli saanut uuden moottorinsa laulamaan korkealta ja kovaa, joten odotusarvot olivat ylempänä kuin pitkään aikaan. Edellyttäen että keli olisi kuiva. Muutamaa minuuttia ennen ensimmäistä kisastarttia Bruce Wayne tippui narulta..
Erä 1 / Joni
Lähtöpaikka 3; Sijoitus 8; Paras kierrosaika 1:15.411; StigCam
Koska sade oli aluksi kevyttä ripottelua, Joni päätettiin lähettää matkaan kuivan kelin säädöissä. Virhe. Jo lähtöruudukossa sade voimistui ja resetoi Jonin kärkipään lähtöpaikan käytännössä hyödyttömäksi. Pirullisen huonoista lähtöasetelmista huolimatta Joni syöksyi lähdöstä kärkeen ja sai nauttia johtopaikasta aina ykkösmutkasta kolmosmutkaan saakka. Sitten tuli sadesäätäjiä ohi oikealta ja vasemmalta. Middle Stig tippui suhteellisen nopeasti seitsemänneksi ja noin viidennellä kierroksella kahdeksanneksi kun tiimi numero 60 pyyhälsi ohi. Erän aikana sade sen kuin voimistui kääntäen voimasuhteita entistäkin enemmän Jonia vastaan, mutta Joni sai kuitenkin kaasutella kohti ruutulippua suhteellisen rauhassa ilman akuuttia painetta takaa. Samaisen tiimin 60 menetettyä jonkin verran aikaa spinnaukseen, Joni pääsi erän lopussa aivan kantaan kiinni, mutta ohitus ei onnistunut. Mieltä lämmitti kuitenkin kaiksinkertaisen F1-veneiden maailmanmestarin, Sami Seliön, lyöminen. Luulisi, että vesikeli olisi sopinut sille..
Erä 2 / Miika
Lähtöpaikka 12; Sijoitus 6; Paras kierrosaika 1:15.509; StigCam
Miika kiiruhti matkaan täydessä sadekelissä ruudusta 12 päässään kypärä, joka oli varustettu Jonin toimesta biodynaamisella huurtumisenestolla. Lähtö oli mainio ja kolmosmutkan jälkeen Miika oli jo seitsemäntenä. Avauskierroksella tuli muutama sija takapakkia, mutta pian Miika kipusi takaisin seitsemänneksi. Auton laittaminen sadesäätöihin oli onnistunut mainiosti ja ajotuntuma oli kuskin kertoman mukaan erinomainen. Miika nosti Stigin edelleen viidenneksi, mutta yhden sijan äijä joutui luovuttamaan löytäen paikkansa koko loppuerän ajaksi paikalta kuusi. Edessä eteni 3-4 auton rypäs lähes iskuetäisyydellä, mutta ei kuitenkaan aivan eikä ero supistunut, vaikka yritys olikin kova. Toisaalta takaa päin ei kukaan uhannut ja turvamarginaali sinne suuntaan sen kuin kasvoi vain. Siispä turvallisesti ruutulipulle ja varmat pisteet kotiin.
Erä 3 / Tero
Lähtöpaikka 13; Sijoitus 5; Paras kierrosaika 1:16.877; StigCam
Tero saattoi Stigin sarjakauden päätökseen ruudusta 13. Startissa ei oikein löytynyt väylää parannella sijoitusta, mutta mutkissa 3-5 todellakin löytyi ja Tero kuittasi ulkokautta kertoheitolla ison nipun päänahkoja. Sama tahti jatkui läpi kierroksen ja huikean avauskierroksen jälkeen Tero oli peräti viides. Vähän siinä muiden spinnailutkin auttoivat, mutta myös hyviä ohituksia tuli ihan kiitettävästi. Valitettavasti siihenpä ne erän tapahtumat sitten jäivätkin. Yksi tiimi tuli muutaman kierroksen päästä Teron ohi ja Tero puolestaan kuittasi pari mutkaa myöhemmin toisen, mutta loppumatka sujui luovien yksinäisyydessä kohti ruutulippua. Maalissa sijoitus viides ja sarjakausi oli sitä myötä sitten paketissa.
Tilastot
Kauden päätöskisassa Stig polski Tattarisuon altaan mitan n.80 kertaa, joista 45 kisaerien yhteydessä ja n.35 lämmittelyssä. Pisteitä kertyi 86 kappaletta sarjasijoituksen noustessa parilla pykälällä jaetulle yhdennelletoista sijalle, mikä siis oli Stigin loppusijoituspaikka vuoden 2015 fosarisarjassa. Myös kisatapahtumassa Stigin sijoitus oli yhdestoista.
Kisa 5 kisaraportti: Sattuu ja tapahtuu kolmosmutkassa
Last modified on 2015-08-21 13:16:45 GMT. 0 comments. Top.
Kauden viidennessä väännössä nähtiin huikeita tilanteita, niin hyvässä kuin pahassakin. Stig sai sopivasti kisapäivänä uuden moottorin käyttöönsä, mutta sieltä ei vielä löytynyt kisatehoja, joten lähtöruudukossa oli vanha mylly kiinni autossa. Stigin vauhti oli edelleen sen 3-4 kymmenystä liian hidasta, mutta jäipähän tuloslistoihin kauden ensimmäinen top 3 sijoitus. Se on jotain se, vaikka onnenkantamoisena tulikin.
Erä 1 / Miika
Lähtöpaikka 12; Sijoitus 7; Paras kierrosaika 58.021; StigCam
Logistisista syistä Miika ajoi taas avauslähdön. Startissa mies jäi hieman pussiin, mutta heti kolmosmutkassa tapahtui kummia. Mutkaa lähestyttäessä autojen asemat ja liikesuunnat olivat sen verran katastrofaalisessa kokonaistilassa, että kunnon joukkokolari näytti vääjäämättömältä. Miika luki pelin täysin oikein ja oikaisi sisäkanttareiden päältä koko torikokouksen ohitse. Hupssaatana ja Stig oli viidentenä. Loistava alku ei valitettavasti kantanut samalla nuotilla kovin pitkälle, kun auton takapään pito oli huono ja varsinkin jarrutuksissa perä käyttäytyi levottomasti ja epäloogisesti. Varsinkin radan takaosassa viitos-kuutosmutkayhdistelmässä Miikasta tultiin muutamankin kerran ohi. Kisan aikana Miikan sijoitus vaihteli välillä 5-7 ja ruutulipulla ukko oli seitsemäs. Tämän jälkeen Stig kippari iskikin varikolta valokuvaajan ja häipyi viettämään tämän kanssa 10v hääpäivää..
Erä 2 / Tero
Lähtöpaikka 2; Sijoitus 3; Paras kierrosaika 57.693; StigCam
Miikan kokemuksista viisastuneena kilpurin perän leveyttä ja rengaspaineita säädettiin Teroa varten ja säätömuutokset onnistuivatkin parantamaan ajettavuutta. Valitettavasti Tero toteutti avauskierroksen kolmosmutkassa saman kuin Miika, mutta päinvastoin: Ylioptimistinen ohitusyritys kärkipaikalle epäonnistui ja lukkojarrutuksen seurauksena auto poikittain ja vauhdin totaalinen dumppaus. Tero putosi heti kahdeksanneksi ja kun muutenkin kierros sujui kokkareisesti, oli Stig toisen kierroksen alussa vasta yhdeksäs. Hetken itseään potkittuaan, mikä ahtaassa ohjaamossa oli hankalaa, Fast Stig löysi ajorytmin ja alkoi paukuttaa tiimin kauden parhaita kierrosaikoja sarjatulella ja nostamaan vähitellen myös sijoitusta kohti kärkeä. Viimeiselle kierrokselle lähdettäessä se oli viides, mutta kärkikaksikon pilotoitua toisensa puskan puolelle tuli kauden ensimmäinen top 3 sijoitus Stigille lahjana. Kerrankin kävi niin päin, että isosta ajovirheestä huolimatta lopputulos oli hyvä.
Erä 3 / Joni
Lähtöpaikka 12; Sijoitus 8; Paras kierrosaika 58.179; StigCam
Joni ampui matkaan ruudusta 12. Aivan startissa ei löytynyt väylää sijoituksen parantamiseen, mutta sen jälkeen ensimmäinen kierros sujui mainiosti Jonin nostaessa itsensä kahdeksanneksi. Erän alussa Jonilla oli muutenkin päällä hyvä boogie ja viidennellä kierroksella Middle Stig oli noussut jo kuudenneksi. Valitettavasti auto ei oikein istunut Jonin käteen. Ilmeisesti etujäykkärin lisääminen oli tehnyt sen, että perä napsahteli jarrutuksissa irti ja hieman vauhtia uupui verrattuna lähimpiin kilpakumppaneihin radalla. Tämän seurauksena sijoitus tippui kymmenennellä kierroksella yhdeksänneksi. Joni taisteli kuitenkin vimmaisesti loppuun asti ja suoritti viimeisellä kierroksella kirurgin tarkan ohituksen nousten takaisin kahdeksanneksi. Missäpä muuallakaan kuin kolmosmutkassa..
Tilastot
Tällä kertaa Stig driftasi Tattarisuolla 91 kierrosta, joista 51 kisaerien yhteydessä ja 40 lämmittelyssä. Pisteitä kertyi 87 kappaletta sarjasijoituksen noustessa pykälällä sijalle 13. Kisatapahtumassa Stigin sijoitus oli yhdeksäs.
Kisa 4 kisaraportti: Köysissä muttei kanveesissa
Last modified on 2015-08-09 20:13:24 GMT. 0 comments. Top.
Nyt tulee lunta tupaan ovista ja ikkunoista. Alkukausi on ollut tuloksellisesti ja vauhdillisesti vaisu, 2/3 Stigistä on kylkivammaisia ja kaiken kukkuraksi Stigin kalustoon olivat varkaat tehneet kesätauon aikana merkittäviä poistoja. Sen verran oli kuitenkin tavaraa jäänyt jäljelle, että kun tehtiin muutamia täsmähankintoja, niin lähtöviivalle selvittiin: When the going gets though, the though gets going. Vaan suorituskyky ja suorittaminen ei ole lähelläkään sitä tasoa mitä pitäisi. Niinpä tuloksena oli tällä kertaa tasaisen vaisu sarja jokaisen erän päättyessä sijalle 7. Joten eipä sitten muuta kuin kaksoisleuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä..
Erä 1 / Tero
Lähtöpaikka 11; Sijoitus 7; Paras kierrosaika 57.931; StigCam
Tero ampui matkaan keskijoukosta aseenaan uusi kypärä ja rasitteena sen sisällä vanha pää. Lähtö meni erinomaisesti ja avauskierroksen puoliväliin mennessä Stig oli jo kuudentena. Yhden taisteluparin kilkkaillessa suoraan edessä Tero joutui väistämään nurmikon puolelle tippuen yhden sijan, mutta kuittasi itsensä takaisin kuudenneksi heti toisen kierroksen alussa. Kolmannella kierroksella Tero teki epäonnistuneen ohitusyrituyksen tiimistä 71 seuraavalla kierroksella samassa asiassa onnistuen. Jälkiviisaana voi todeta tuon episodin maksaneen sen verran aikaa, että sillä oli merkittävä vaikutus lopputulokseen. Erän keskivaiheilla oli hard but fair tyyppistä vääntöä tiimin 21 kanssa, ja viimeiselle kierrokselle Tero lähti kuudentena. Ohitus kolmosmutkassa ja nousu viidenneksi. Valitettavasti homma meni persiilleen aivan kierroksen lopussa. Kasimutka ajettiin rinnakkain ja Terolta loppui ulkolinjalla asfaltti kesken vetopidon ollessa ruoholla heikohko. Yritys paikata asia ysimutkassa myöhäisellä jarrutuksella epäonnistui niukasti ja kyseisen manööverin seurauksena team Jarama pääsi uimaan mukaan taisteluun. Maaliin tultiin aivan yhdessä nipussa Stigin hävitessä kuutossijan neljällä tuhannesosasekunnilla. Aivan hanurista..
Erä 2 / Joni
Lähtöpaikka 2; Sijoitus 7; Paras kierrosaika 58.297; StigCam
Joni oli alkukauden ollut tasaisten suoritusten kurssin mallioppilas sijoittuen jokaisessa kisaerässään viidenneksi, mutta tällä kertaa lähtöpaikka tarjosi hyvät mahdollisuudet pyrkiä parempaan. Startti lupasikin hyvää Jonin porhaltaessa kärkeen. Siitä eteenpäin vauhti ei kuitenkaan riittänyt ja suunta oli alaspäin. Erän puoliväliin mennessä Joni oli tippunut viidenneksi. Perässä seurasi kuitenkin koko ajan iskuetäisyydellä Team Viemerö ja mukaan pippaloihin liittyi hetken päästä myös tiimi numero 35. Kierroksilla 12 ja 13 ko tiimit onnistuivat ohittaman Middle Stigin. Joni pysyi loppuerän porukan mukana, mutta ei pystynyt enää rakentamaan kunnollista ohituspaikkaa. Asiaa ei auttanut kilpurin pomppuisa käyttäytyminen, mutta osan ongelmasta kuski otti myös rehdisti omaan piikkiinsä.
Erä 3 / Miika
Lähtöpaikka 16; Sijoitus 7; Paras kierrosaika 58.016; StigCam
Miika varasi itselleen kylkivaivaisena peräosaston lähtöpaikan ja oikeuden olla tekemättä ihan 100% tulosta. Kyljen kestävyyttä oli ennen kisaa pikaisesti kokeiltu ja kestihän se – joten kuten, jos onnistuu pitämään kropan täsmälleen oikeassa asennossa ja hengittämään juuri oikeaan aikaan. Vaan mitäs tapahtuikaan.. Big Stig löysi alkukaudesta hieman kadoksissa olleen ajotuntumansa ja tempaisi Stigin päivän parhaan ajosuorituksen. Huikean ensimmäisen kierroksen jälkeen Miika oli jo kahdeksantena. Siitä eteenpäin aina erän puoliväliin asti sijoitus vaihteli sijojen 7-8 välillä kunnes vakiintui sijalle 7 koko loppuerän ajaksi Miikan päästessä ajamaan ruutulipulle rauhallisessa välissä, jossa edellä ajavan selkä kyllä lähestyi, mutta liian hitaasti jäljellä olevan matkan pituus huomioiden. Maalissa mies oli kerrankin täysin tyytyväinen auton käyttäytymiseen. Kirjataan säädöt muistiin..
Tilastot
Stig rimpoi Tattarisuon radan ympäri 76 kertaa, joista 51 kisaerien yhteydessä ja 21 lämmittelyssä. Pisteitä napsahti plakkariin season low 84 kappaletta sarjasijoituksen pudotessa parilla pykälällä sijalle 14. Kisatapahtumassa Stigin sijoitus oli kymmenes.
Kisa 3 kisaraportti: Tyyli ennen kaikkea
Last modified on 2015-06-25 10:28:43 GMT. 0 comments. Top.
Piti valita hyvän ja erinomaisen moottorin väliltä. Valittiin molemmat mutta saatiinkin tehoton ja epäluotettava. Myös tulokset ja turhautumisen määrä heijastelevat tätä faktaa. Stigin tuloskunto laskee kohti juhannusta kuin lehmän häntä ja sijoitukset 5 – 6 – 8 eivät juuri anna aihetta juhlimiseen. Ankea fakta on nimittäin se, että kolmessa ensimmäisessä kisassa Stig ei ole ajanut ainuttakaan top 3 eräsijoitusta. Jos jotain positiivista kisatapahtumasta hakee, niin tiimin uudet haalarit saavat tiimin ainakin näyttämään huomattavasti ammattimaisemmalta kuin perinteiset ajoasut mallia maalari-haalari. Tyyli ennen kaikkea..
Erä 1 / Joni
Lähtöpaikka 9; Sijoitus 5; Paras kierrosaika 58.767; StigCam
Keski-ikäinen keski Stig oli tulessa ensimmäisenä, mutta onneksi päällä oli uudet, tulenkestävät haalarit. Lähtöpaikka oli yhdeksäs ja startti erittäin lupaava. Alkukahinoiden jälkeen Joni oli kuudes ja siitä matka jatkui ylöspäin aina kolmanneksi asti. Yksi sija tuli takkiin, mutta pahempaa oli luvassa. Kone alkoi nimittäin taas vuotaa tehoja, joten taas mentiin damage limitation moodiin. Hieman katsomon puolella huolestutti, kun takana reilun sekunnin päässä oli tiivis kuuden auton joukkio, joka koneen vielä pahemmin hyytyessä olisi vääjäämättä pudottanut Jonin top 10:n ulkopuollle, mutta Middle Stig hallitsi tilanteen ja koneen lämmöt mainiosti. Lopputulos oli viides, mikä oli kelvollinen tulos lähtöasemat huomioiden ja ehdoton maksimi kipeällä kyljellä moottorin rajoitukset huomioden.
Erä 2 / Tero
Lähtöpaikka 1; Sijoitus 6; Paras kierrosaika 58.415; StigCam
Koneen vaihto ja Tero matkaan paalulta. Nyt ei haettu kohtuullista tulosta, vaan täydellistä. Ei tullut sellaista eikä edes kohtuullista. Toinen kone kun ei oikein mennyt mihinkään, joten porukkaa alkoi lappaamaan ohi heti avauskierroksella. Ja aina kun sijoitus oli huonontunut pykälällä, niin takapuskurissa oli jo seuraava tyyppi riivaamassa. Ja sitten sama uudestaan. Kiirastuli loppui sijalle kuusi ja kisan jälkeiseen pettymyksenhallintaharjoitukseen. Jotain surkeasta kisakunnosta kertoo se, että lämmittelyssä kivikautisella rengassetillä syntyi helposti kymmenyksen nopeampi aika kuin kisassa aivan täysillä puristamalla huomattavasti tuoreemmilla ja pitävämmällä nakkipaketilla.
Erä 3 / Miika
Lähtöpaikka 17; Sijoitus 8; Paras kierrosaika 58.674; StigCam
Miikalla oli lähdössä takana tyhjä rata ja vakaa tarkoitus täyttää se ohitetuilla kilpakumppaneilla. Heti ekalla kierroksella päänahkoja kertyi viisi kappaletta ja Big Stig hilasi sijoituksen vähitellen ylöspäin kahdeksanneksi. Sitten eteneminen pysähtyi kun eräs kilpakumppani päätti estää ohitukset hieman kyseenalaisein keinoin. Miikan ensimmäisessä ohitusyrityksessä kyseinen kuski painoi Stigin nurmikolle. Tästä seurasi varoitus. Toisella yrityksellä kummallista puolustustaistelua käynyt kuski poukkoili ajolinjalta toiselle kuin säikähtänyt peura puskien samalla Miikan jälleen ulos radalta. Tilanteet aiheuttivat jonkin verran parran pärinää kisan jälkeen. Varmasti emme tiedä tiedä tuomariston kantaa asiaan, mutta jotain indikoi se, että tulosluettelossa ko tiimin pisteiden kohdalla on pelkkä viiva ja Stig on merkitty tuloksissa kahdeksanneksi vaikka ajoi maaliin yhdeksäntenä..
Tilastot
Stig surrasi Tattarisuon radan ympäri 76 kertaa, joista 51 kisaerien yhteydessä ja 25 lämmittelyssä. Fossiilisarjan uusi käytäntö oli ajaa vain yksi lämmittelykierros ennen kisaerää ja tämä käytäntö vaikutti toimivan ihan hyvin. Sarjapisteitä ropisi ankeat 86 kappaletta, mutta sarjasijoitus kuitenkin nousi pykälän kahdenneksitoista hyvien “varastopisteiden” ansiosta. Kisatapahtuman yhteispisteissä Stig oli 13.
Kisa 2 kisaraportti: Kisakoneen kosto
Last modified on 2015-05-29 18:22:28 GMT. 0 comments. Top.
Stig ei tee samaa mokaa kahdesti – Stig toistaa virheen varmuuden vuoksi 5-6 kertaa. Jo viime kaudella kevyttä kaljuuntumista aiheuttanut konehyydähdys teki sitten paluun. Ja tietysti vieläpä mahdollisimman tuskallisessa tilanteessa, eli erän johdossa. Kaksi seuraavaa erää ajettiin sitten toisella koneella ja jos avauskisassa tiimin tulokset olivat tasaisia, niin aivan sama tahti jatkui myös kakkoskisassa. Valitettavasti kyseinen taso on vain pari pykälää liian alhainen. Sijat 6-5-5 kuivalla ajettuna eivät todellakaan tyydytä, mutta suunnitelmia tilanteen korjaamiseen hiotaan jo teidän tätä lukiessa..
Erä 1 / Miika
Lähtöpaikka 2; Sijoitus 6; Paras kierrosaika 58.156; StigCam
Työaikataulut mahdollistivat Miikan pikaisen piipahtamisen Tattiksella ja määräsivät ukolle taas ensimmäisen lähdön. Taas toisesta lähtöruudusta. Ilman lämmittelyn tuomaa ajotuntumaakin Miika ampaisi lähdöstä kärkeen ja kasvatti noin sekunnin kaulan takaa-ajajiin, jotka hetken lauman arvojärjestystä arvottuaan lähtivät ajamaan takaa kärjessä rimponutta valkohaalaria. Erän puolivälissä karkumatka oli kadonnut, mutta mikä pahinta, kone oli alkanut pätkimään. Viime kauden kirous oli siis palannut ja jätti Miikan täysin puolustuskyvyttömäksi muiden hyökkäyksiä vastaan. Niinpä sijoitus valui nopeasti kärjestä kuudenneksi, mutta onneksi sen jälkeen oli taakse päin matkaa, joten tuo sijoitus säilyi ruutulipulle asti. Vaan harmittihan se vietävästi, kun taas oli tsäänssit taistella voitosta ja tekniset ongelmat pilasivat ne totaalisesti.
Erä 2 / Joni
Lähtöpaikka 11; Sijoitus 5; Paras kierrosaika 58.071; StigCam
Seurasi reippaan hallittu moottorin vaihto ja Joni polkaisi matkaan ruudusta 11. Tätä erää värittivät normaalia suurempi määrä kontakteja, pyörähdyksiä, liputuksia ja rangaistuksia. Keskellä vauhtia ja vaarallisia tilanteita Middle Stig napsi kuitenkin heti avauskierroksella päänahkoja kolme kappaletta. Erän puoliväliin mennessä Joni oli nostanut Stigin kuudenneksi, mikä säilyi sijoituksena maaliin asti, vaikka tiimin 29 selkä läheni lopussa sitä tahtia, että ohitus olisi ollut enää ajan kysymys ja kysymyksessä ollut aika ei olisi ollut pitkä. Mutta sijoitus maalissa ei sitten ollutkaan loppusijoitus, kun yksi edellä kotiutuneista sai vielä aikasakon, mikä nosti Jonin viidenneksi.
Erä 3 / Tero
Lähtöpaikka 15; Sijoitus 5; Paras kierrosaika 57.736; StigCam
Terolle oli illalliseksi tilattu ohittelu-menu lähtöruudusta 15. Fast Stig hotkaisi koko menun kuitenkin alkupalana siten, että ensimmäisen viiden kierroksen aikana sijoitus oli noussut peräti viidenneksi. Näihin kierroksiin mahtui monta makoisaa ohitusta, joista mehukkain epäilemättä kasimutkan tuplaohitus – ohitettavien suosiollisella avustuksella. Mutta siihen se hauskuus sitten loppuikin. Kärkinelikkoa Tero ei onnistunut ajamaan kiinni vaikka kaikkensa yrittikin. Kierrosajat olivat kohtuullisen hyviä ja tasaisia, mutta eivät sittenkään tarpeeksi hyviä. Sijoitus oli lähtöpaikkaan nähden kohtuullinen, mutta alkukierrosten vauhdikan nousu lupasi enemmän kuin mitä loppujen lopuksi tästä erästä jäi käteen.
Tilastot
Tällä kertaa Stig pörisi Tattarisuon radan ympäri 70 kertaa, joista 54 kisaerien yhteydessä ja 16 lämmittelyssä. Tasaisen tappava suoritustaso tuotti pisteitä hieman laimeat 89 kappaletta, jotka kuitenkin riittivät yllättävästi seitsemänteen sijaan kisatapahtumassa. Hämmentävästi sarjataulukossa tämä merkitsee tippumista peräti sijalle 13. Tämä on kuitenkin tilasto-optinen harha, jonka aiheuttaa fosareiden mielenkiintoinen pisteytyssysteemi. Eli kun kolme huonointa erää tiputetaan kokonaispisteistä pois, Stig kärsii tasaisista kohtuuhyvistä tuloksista nyt, mutta hyöytyy niistä loppukaudesta kun “varastosta” löytyy kelpo tuloksia. Odotamme sarjasijoituksen siis parantuvan lähes riippumatta siitä miten seuraavat kilpailut sujuvat.
Kisa 1 kisaraportti: Arktinen aloitus
Last modified on 2015-05-26 18:24:36 GMT. 0 comments. Top.
”Some people feel the rain. Others just get wet.” (Bob Marley). Stig otaksuu, että herra Marleyllä oli mielessä hieman eri tyyppiset olusuhteet kuin toukokuinen Tattarisuo ilman lämpötilan hätyytellessä seitsemää celsius astetta ja puhurin ollessa kuin McLarenin tuulitunnelissa. Anyway, ajettava oli kun kisakausi kerran käynnistyi. Ja Stighän onnistui omaksi yllätyksekseen löytämään erinomaiset sadesäädöt, joilla kurvailtiin tasaisen hyvä tulos jokaisessa kisaerässä. Hämmästyttävästi koskaan aikaisemmin Stig ei ole ajanut yhdessä kisatapahtumassa kaikkia eriä viiden parhaan joukkoon ja tiimi poistuikin Tattiksen allasalueelta kylmyydestä ja märkyydestä huolimatta hyvissä fiiliksissä.
Erä 1 / Miika
Lähtöpaikka 2; Sijoitus 4; Paras kierrosaika 1:16.395
Miika avasi Stigin kauden varmasti. Eturivin lähtöpaikalta tuli avausmutkissa yksi sija takkiin, mutta Big Stig pysyi hyvin mukana kärkiporukassa, joka taisteli sijoista 2-6. Haastavaksi ajamisen teki se, että näkyvyys lähenteli nollaa toisen auton perässä ajaessa. Kisaerä mentiin kuitenkin läpi suhteellisen siististi viimeistä kierrosta lukuunottamatta, jossa avausmutkassa hieman kolisi. Stigin loppusijoitukseen sillä ei kuitenkaan ollut vaikutusta ja nelospaikalla oli oikein potkaista kausi käyntiin. Jälkikäteen kuski kommentoi, että auto oli erinomainen mutta kuljettaja liian varovainen.
Erä 2 / Tero
Lähtöpaikka 11; Sijoitus 4; Paras kierrosaika 1:17.566
Tero lähti matkaan keskijoukosta ja onnistui avauskierroksella luovimaan muutaman sijan ylöspäin. Sade oli yltynyt entisestään, joten rata oli todella märkä. Kisaerä oli lopulta melko tapahtumaköyhä – ainoastaan yksi tilanne jossa edellä spinnannut kaveri lähti uudestaan liikkeelle suoraan Teron ajolinjalle nostatti hieman pulssia. Muutaman lisäohituksen ja muiden tiimien nurmikkovierailuiden avittamana Tero päätyi ruutulipulle neljäntenä. On sitä joskus paremminkin märissä olosuhteissa ajettu, mutta tulos oli kuitenkin kohtuullisen hyvä.
Erä 3 / Joni
Lähtöpaikka 12; Sijoitus 5; Paras kierrosaika 1:15.691
Jonin startti oli melko hidas, mutta sen jälkeinen nousu vakuuttava. Parhaimmat lähitaistelut Joni tappeli mutkissa 5-7. Siellä Middle Stigille sattui yksi pieni spinnaus, mutta myös useampi hyvä ohitus. Näistä makoisin luonnollisesti viimeisellä kierroksella, jossa Joni kampesi itsensä kovan väännön päätteeksi edelle seiskamutkaan. Kaveri yritti vielä kuitata kasimutkassa, mutta päätyi itse spinnaamaan. Maalissa Joni oli mukavasti viides täydentäen Stigin tasaisen hyvän tulossarjan.
Tilastot
Kauden 2015 avauskisassa Stig navigoi Tattarisuon radan ympäri yhteensä 89 kertaa, näistä 48 kisaerien yhteydessä ja 41 lämmittelyssä. Tasaisen tappava suoritustaso tuotti pisteitä 92 kappaletta, mikä jää vain pisteen Stigin kisaennätyksestä. Sarjataulukossa se oikeutta kahdeksanteen sijaan ja antaa hyvät lähtökohdat menestyksekkäälle kaudelle.