Stig varamiehisenä
Kauden avauskisassa lähes kaikki oli uutta: kisaformaatti (ennen 3*15 kierrosta, nyt 6*10 kierrosta, jokainen kuski ajoi kaksi lähtöä), renkaat (ennen Vega SL8, nyt Mojo D1), auto (ennen TonyKart, nyt Mach1) ja kuskit (Jonia tuurasi Jarno). Se mikä on ikuisesti pysyvää, on vitutus huonosti menneen kisaerän jälkeen..
Tero ajoi kaksi ensimmäistä erää. Avauserä kolmannesta ruudusta sujui loistavasti – kolme ensimmäistä mutkaa. Nelosmutkassa yliagressiivinen kanttarin ylitys irroitti ketjut sekä tuhosi takarattaan ja homma oli sitten siinä. Hektisen huolto-operaation jälkeen toinen erä tuotti hieman poukkoilevasta ajosta huolimatta mainion nousun sijalle neljä (tätä toki avitti monta kolaria ja yksi hylkäys). Jarno aiheutti tiimin vakijäsenille shokin astuttuaan autoon ja oltuaan välittömästi selkeästi porukan nopein kuski. Toki CV tehokkaammissa kilpaluokissa oli sen verran vakuuttava, että tiedettiin äijän olevan rattimiehiä. Kisaerissä lähdöt menivät pieleen, mutta Jarno nosti Stigin varmoilla ajosuorituksilla sijoille 5-6. Miikan eka erä tuhoutui kakkosmutkan nurmikolle, jossa ukko oli erään kolarin collateral damagea (loppusijoitus 14). Sitä vastoin vikassa erässä ajosuoritus oli alusta loppuun vakuuttava ja tuotti lähtöpaikalta viisi Stigille päivän parhaan eräsijoituksen: kolmas.
Millainen vaikutelma sitten uudenlaisesta kisapäivästä jäi? Hieman sekava. Kisaformaatti on tosi hektinen – varsinkin, jos joutuu tekemään autolle korjauksia erien välissä. Mutta sinänsä oli hauskaa päästä ajamaan tuplamäärä kisaeriä. Sen sijaan ajoetiketti koko fosarijengillä tuntui olevan unohtunut ja homma kääntyi ihan liikaa romuralliksi. Useiden kolareiden lisäksi tapahtui paljon leveäksi ajattamisia ja muiden kilpailijoiden kunnioittaminen ja tilan jättäminen loistivat liian usein poissaolollaan. Tähän toivoisi sekä kilpailijoiden sekä tuomariston kiinnittävän jatkossa huomiota. Renkaat olivat siinä mielessä totaalinen yllätys, että kun harjoitussetti vaihdettiin kisarenkaisiin, niin ajat paranivat mystisesti sekunnilla, vaikka kyseessä pitäisi olla sama kumi. Go figure.. Kierrosaikoja tuijotellessa voidaan todeta, että Stigin olisi hyvä löytää jostain noin neljä kymmenystä, niin silloin oltaisiin aivan nopeimpien joukossa.
Kierroksia päivään mahtui n.80 lämmittelyyn ja 61 kisaeriin, eli yhteensä 141 kappaletta.
Tulokset / Kuvat
Erä | Kuski | Lähtöpaikka | Sijoitus | Kierrosaika | Pisteet |
1 | Tero | 3 | 17 | - | 18 |
2 | Tero | 17 | 4 | 57,616 | 31 |
3 | Jarno | 11 | 6 | 57,405 | 29 |
4 | Jarno | 9 | 5 | 57,626 | 30 |
5 | Miika | 15 | 14 | 58,378 | 21 |
6 | Miika | 5 | 3 | 57,875 | 32 |
Aiheeseen liityen
[caption id="" align="alignright" width="400"] 2/3 Stigiä pallilla[/caption] Stigin ensimmäinen kilpailu Vantaan uudella karting radalla ja heti palkintopallisijoitus. Matka sinne ei kuitenkaan ollut ihan suoraviivainen ja oli aivan veitsen terällä että...
[caption id="" align="alignright" width="315"] fosarisarja 2016 - done[/caption] Fosarisarjan päätös oli Stigin kannalta kuin makkaratehdas. Kun vauhti ei riitä kärkikahinoihin, niin sijoituksia 5-9 tulee lähtöpaikasta riippumatta kuin liukuhihnalta HK:n prinssinakkeja....
[caption id="" align="alignright" width="318"] Rock ei aina ole pop[/caption] Koko alkuviikon varmalta näyttänyt sadekisa ajettiinkin sitten loppujen lopuksi ihan kuivalla radalla. Viime kisan tapaan Stig ei oikein saanut autoa säätöihin...