2/3 Stigiä pallilla
Stigin ensimmäinen kilpailu Vantaan uudella karting radalla ja heti palkintopallisijoitus. Matka sinne ei kuitenkaan ollut ihan suoraviivainen ja oli aivan veitsen terällä että Stig olisi jättänyt koko kestävyyskisan ajamatta. Loppujen lopuksi se ajettiin vanhalla kisa-autolla ja erinomaisin tuloksin.
Valmistelut
Tällä kaudella Stigin pakoputket ovat rikkoontuneet siihen tahtiin, että ennakkoon kokonaisen kestävyyskisan ajaminen samalla putkella vaikutti totaaliselta mahdottomuudelta. Vantaan uusi rata ja sillä kisaaminen houkutti kuitenkin sen verran, että loppujen lopuksi päätettiin lähteä mukaan. Kaksi treenikertaa käytiin ajamassa, joista ensimmäisessä kisa-autoksi valikoitui TonyKart uudemman Machin sijaan ja kaksi pakoputkea hajosi tuhannen päreiksi. Jälkimmäistä treeniä varten pakoputken tuentaa muutettiin ja viritelmä vaikutti lupaavalta. Myös vanha kisaratsu, Stigin uudempi Tonykart, tuntui istuvan nopeammalle ja pitkiä kaarteita sisältävälle radalle hyvin. Kisassa välitykset olivat vapaat, joten käyttöön otettiin 82-piikkinen takaratas, jolla huippunopeus oli kunnossa, mutta vääntö kärsi jonkin verran.
Kisapäivä valkeni tuulisen aurinkoisena, mutta Suomen syksyn huomioiden kuitenkin erinomaisena kisailmana. Hieman tunnelmia latisti se, että lähtöviivalle ilmaantui ainoastaan kymmenen tiimiä kun parhaimmillaan kestävyyskisassa on pörissyt lähes nelinkertainen määrä osallistujia. Kisaa edeltävässä lämmittelyssä oli kaikenlaista draamaa, kun vasemman takarenkaan hubista katkesi yksi pinnapultti ja jarrut kanittivat. Niitä ja muutamaa muuta pikkuvikaa korjailtiin hektisesti ja maaliin pääseminen ilman teknisiä ongelmia alkoi taas vaikuttaa ihmeeltä. Noh, it is what it is, eli niillä mennään mitä on..
Radalla on tilaa
1. ajovuoro: Tero
Kierrokset 0-61, nopein kierros: 1:03.593
Terolla oli starttivuoro ja lähtöpaikkana oli viides ruutu. Avauskierroksella oli odotetusti jonkin verran sutinaa ja sen päätteeksi Stig oli neljäntenä. Asetelmat vakiintuivat staattisiksi 35 kierroksen ajaksi. Kärkikolmikko meni karkuun, mutta ero kolmanteen sijaan kasvoi hitaasti, keskimäärin vain muutama kymppi per kierros. Takana tiimit 21 ja 55 kyttäsivät ohituspaikaa Stigistä. Sitä ei ollut ihan helppo löytää, koska välitykset oli optimoitu suoranopeuden mukaan. Vihdoin kierroksella 35 kaksikko tuli ohi. Samanaikaisesti edestä Team RE meni varikolle , joten Stigin sijoitus oli Teron stintin loppuun asti viides. Varikolle Tero viitottiin 61 kierroksen päätteeksi.
Rauhallinen varikkokäynti
2. ajovuoro: Joni
Kierrokset: 62-113, nopein kierros: 1:03.907
Vantaan radan varikko-osuus on hyvin erilainen verrttuna Tattarisuohon. Varikkokäytävillä ja itse varikkoalueella ajettava matka on huomattavan paljon pidempi ja ennen kisaa oli sovittu minimiajaksi 5 minuuttia, jota tiimit eivät saa alittaa. Päätös oli hyvä vaikka aiheuttikin parranpärinää jälkikäteen. Se nimittäin poisti turhat riskit varikkoajosta ja tankkauksesta, sekä mahdollisti auton kunnon tarkistamisen ja pikaiset korjaustoimet. Stigillä ei ollut korjaustarpeita ja Joni paahtoi radalle ja löysi saman tien hyvän ajorytmin. Sen seurauksena sijoitus nousi nopeasti viidennestä kolmanneksi. Silla sijalla Joni riehui lähes koko oman stinttinsä. Lopussa Stigin sijoitus nousi väliaikaisesti jopa toiseksi Jaraman suorittaessa oman stoppinsa muutamaa kierrosta ennen Stigiä.
Kakkosmutkan lähestyminen
3. ajovuoro: Miika
Kierrokset: 114-160, nopein kierros: 1:04.875
Toisellakin varikkokäynnillä auto vaikutti ehjältä, joten ei muuta kuin runsaasti ketjurasvaa ja hieman liikaa bensaa tankkiin, ettei punnituksen kanssa tule ongelmia. Stigin ankkurina toimi Miika, joka ryynäsi varikolta radalle sijalle neljä. Tilanne oli sellainen, että edestä Team RE joutuisi vielä tekemään varikkokäynnin ja takaa tiimi numero 55 eteni noin 15 sekunnin päässä ja lähestyi aluksi Stigiä puolisen sekuntia joka kierroksella. Team RE:n varikkokäynnin jälkeen Stig oli mitalin syrjässä kiinni, mutta ero taakse päin kutistui huolestuttavasti. Miika onnistui kuitenkin vakiinnuttamaan sen niin, että maalissa turvamarginaalia jäi vielä lähes seitsemän sekuntia, joten Stigin ensimmäinen palkintosijoitus kestävyyskisasta oli tosiasia.
Ei enää maksukuskeja!
Yhteenveto
Toisen kerran kisakauden aikana Stig poistui kisatapahtumasta iloisena. Kausi päättyi loppujen lopuksi hyvissä tunnelmissa. Kaikkien todennäköisyyksien vastaisesti Stigin kalusto kesti ongelmitta maaliin saakka. Kierroksia kertyi päivän aikana yhteensä 185, joista 23 harjoituksissa ennen kisaa, 160 kisakierrosta ja siihen päälle kisan lämmittely ja jäähdyttelykierros. Tästä on hyvä siirtyä talvikauden viettoon.
Tulokset / Kuvat