Ennakko
Ensimmäisen kisan pannukakun jälkeen Stig ei ole käynyt radalla kuin kerran, mutta se olikin paras testisessio ikinä. Uusi kone vaikutti magic bulletilta ja vauhti löytyi välittömästi. Stigin kausi ottaa käytännössä uuden startin ja nyt pitäisi kalustoarsenalin puolesta kaiken olla kunnossa. Vaan eipä nuolaista ennen kuin tipahtaa. Ko testisession jälkeen koneeseen oli tuunattu tarvittavat toleranssit eikä se enää ollutkaan ihan niin priima. Huomattavasti parempi toki kuin edellinen kisakone, muttei ihan sitä mitä testit olivat antaneet odottaa. Kun rungon säätöjenkin kanssa oli vähän hakemista, niin lämmittelyn kierrosajoissa Stig oli sekunnin verran terävintä kärkeä perässä. Puoli sekuntia enemmän kuin mitä odotettiin..
Erä 1 / Tero
Lähtöpaikka 24; Sijoitus 20; Paras kierroaika 58,263; YouTube
Tero kypärässä
Vihoviimeinen lähtöruutu päivittyi paria pykälää ylemmäs. Ei suurta vaikutusta. Edelleen kaikki kilpailijat edessä odottamassa ohitetuksi tulemista. Tarkoitus oli ykköskisan tapaan nostaa sijoitusta reippaasti ylöspäin top kympin ollessa tavoitteena. Ja ykköskisan tapaan haaveeksi jäi. Lähtökiihdytys oli mainio ja suunnitelma toimi kuin rasvattu aina ensimmäisen kierroksen toiseen mutkaan saakka, jossa Teron edessä otettiin hieman kontaktia ja tätä välienselvittelyä väistäessä kehkeytyi ketjureaktio, jonka seurauksena Tero päätyi nurmikolle työntämään autoa radalle. Ei taas! Tällä kertaa kilpuri pysyi käynnissä, mutta aikaa tuhlaantui n. 15 sekuntia. Jorma kuskin otsassa aiheutti pullistuman kypärään, mutta siitä huolimatta Tero lähti ajamaan horisonttiin kadonnutta joukkoa takaa vesikauhuisen pitbull-terrierin raivolla. Ja tulihan sieltä lopulta muutama kaveri selkä edelle vastaan. Kolme kivaa ohitusta myöhemmin ja muutaman teknisen ongelman avittamana Tero löysi itsensä ruutulipulta sijalta 20. Tulos ei todellakaan tyydytä ottaen huomioon, että kierrosajat olisivat riittäneet taisteluun siellä kymmenen kärjen tuntumassa.
Erä 2 / Joni
Lähtöpaikka 13; Sijoitus 21; Paras kierroaika 59,608; YouTube
Joni kaasuttaa pääsuoralle
Jonia oli Tattarisuolle saapunut sparraamaan innokas kannattajajoukko. Tämä siis herralle itselleen yllätyksenä. Matkaan Joni pääsi ruudusta 13 ja avauskierroksella takkiin tuli muutama sijoitus. Sen jälkeen Joni intoutui faniensa iloksi vimmaiseen taisteluun, jossa sijoitukset vaihtelivat välillä 15-19 sekä ylös- että alaspäin, sekä sisä- että ulkokautta. Vähitellen vauhti suhteessa lähimpiin kilpakumppaneihin alkoi kuitenkin hiipua ja isompi takaisku (kirjaimellisesti) tuli sitten viitosmutkassa, jossa kilpakumppani päästeli oikein kunnolla Jonin auton perään. Kolaroija ansaitsi tästä tempauksesta itselleen ja tiimilleen varoituksen, mutta sehän ei tuo menetettyjä sijoituksia takaisin. Lopulta Joni oli ruutulipulla sijalla 21.
Erä 3 / Miika
Lähtöpaikka 2; Sijoitus 8; Paras kierroaika 58,499; YouTube
Big Stig
Kun lähtöruudut oli arvottu ja tiimin sisällä jaettu ajovuorot, vaikutti että Miikalla on tuhannen taalan paikka ja elämänsä tilaisuus samanaikaisesti. Eturivi ja kovimmat tiimit kaukana takana. Vähintään Stigin kaikkien aikojen paras eräsijoitus piti olla tulossa, eikä voittokaan vaikuttanut mahdottomalta. Vaan lämmittelyssä ja edellisissä erissä oli käynyt jo selväksi, että vauhti ei moiseen riitä, joten uusi tavoite oli top 10 aseman puolustaminen. Ensimmäisestä mutkasta Miika tuli ulos kolmantena ja sen sijan herra säilyttikin useamman kierroksen ajan. Pikkuhiljaa takaa puskettiin kuitenkin lähemmäksi ja yksi kerrallaan sieltä alkoi tulla ukkoa ohitse. Miikan vauhti oli kuitenkin sen verran kohdallaan, ettei niitä ohituksia tullut ovista ja ikkunoista vaan sijoitus säilyi kirkkaasti kymppisakissa. Lopputulos oli kahdeksas. Se sivuaa Miikan kaikkien aikojen parasta eräsijoitusta ja on tämän kauden ensimmäinen tuloksellinen valopilkku Stig tiimille. Alkukauden tuloskatastrofien jälkeen tämä tuntui kohtuulliselta kisapäätökseltä.
Yhteenveto
Kypärä kallellaan
Kakkoskisa jätti jälkeensä hieman kaksijakoiset tunnelmat. Toisaalta verrattuna ekaan kisaan, vauhti oli paljon lähempänä sitä mitä pitäisi. Kierrosajoissa ero kärkeen yli puolittui. Toisaalta taas edeltävät testit olivat nostaneet odotukset kilpailukyvystä todella korkealle eivätkä odotukset todellakaan realisoituneet kisassa. Kun lisäksi edes puutteelisen vauhdin mahdollistamia tuloksia ei kyetty täysin maksimoimaan, niin kokonaisarvosana menee vääjäämättä pettymyksen puolelle. Nyt ei auta muuta kuin kääriä hihat, tuunata konetta, testata miljoona asiaa rungossa ja tehdä muutenkin kaikki tehtävissä oleva – mitä ikinä se sitten lieneekään – että sekä kilpailukyky että tulokset paranevat Stigin kunnialle sopiviksi. Ilta päättyi kuitenkin ainakin kuvainnollisesti onnellisten tähtien alla kun Stig tiimi kokoontui muutaman sitkeimmän kannattajan kanssa käristelemään rallimakkarat. Hyvä ruoka, parempi mieli..
Kierroksia Stig tiimillle tuli yhteensä 144, joista 90 lämmittelyssä ja loput kisakierroksina. Pisteitä plakkariin pamahti 56 ja sarjasijoitus nousi yhdellä pykälällä ollen edelleen hävettävän alhainen, eli 41.
Tulokset / Kuvat