Ennakko
Kahden alakanttiin menneen osakilpailun jälkeen jäljellä vielä yksi ennen koko heinäkuun kestävää kesätaukoa. Muutamassa testisessiossa hetken hallussa ollut, mutta savutta ilmaan kadonnut huippuvauhti ei valitettavasti ollut löytynyt. Runkoa oli saatu entistä paremmaksi, mutta lievään konetehojen puutteeseen eivät olleet tehonneet mitkään poppakonstit. Tosin viimeisen testisession pilasi märkä rata, joten pieni toivonkipinä kyti Stig kuskien henkilökohtaisessa palotilassa. Pienikin kierrosaikaparannus suhteessa kilpailijoihin kun voisi merkitä ihmeitä sijoitusten kannalta. Lämmittely ennen kisaa ei luvannut aikojen puolesta hyvää ja kääntyi katastrofaalisen huonoksi esikatsastuksessa, jossa katsastushenkilökunta huomasi murtuman keulassa. Ei kun Miika kirosanojen saattelemana hitsipillin ääreen. Ei aivan ideaali valmistautuminen.
Erä 1 / Joni
Lähtöpaikka 12; Sijoitus 21; Paras kierroaika 59,747; YouTube
Joni - lonely rider
Jonille tosiaan hitsattiin autoa kasaan vielä kymmenen minuuttia ennen starttia ja viimeiseen asti oli epävarmaa pääseekö mies ollenkaan starttaamaan. Kyllä pääsi, mutta auton säädöt olivat vähän niin ja näin, eikä esim. pakoputken holkkia ehditty vaihtaa parempaan eikä lisäpainoja kiinnittää penkkiin (tätä kompensoitiin pistämällä tankki lähes täyteen bensaa). Joni lähti matkaan jälleen kerran kuskijoukon keskeltä 12 ruudusta, mikä kertoo enemmänkin muiden Stig-kuskien ambitioista ja Jonin sopeutuvaisuudesta kuin mistään muusta. Lähes kaksi kierrosta päivän ensimmäinen Stig pilotti piti kimppakivaa keskijoukossa, mutta sitten kolisi. Ysimutkassa edessä olevat kilpailijat suorittivat hämmentävän äkkijarrutuksen. Joni ei ehtinyt edes kissan ensimmäistä tavua tapailla, kun ohjelmassa oli seuraava tapahtumasarja: lukkojarrutus, perätörmäys, auton hyppypomppu, kirosanoja, nurmikon leikkausta, Jonin hyppypompputyöntö, lisää kirosanoja, kisan jatkaminen yli puoli kierrosta muiden perässä. Samassa rytäkässä keskeytti kaksi tiimiä ja yksi ajoi varikolle korjautettavaksi. Tästä eteenpäin Joni olikin sitten yksinäinen ratsastaja eikä sijoitus liikkunut suuntaan eikä toiseen. Auton mies toi kuitenkin maaliin, eikä se edes hämmästyttävästi ollut kärsinyt juurikaan vaurioita. Kahdessa ensimmäisessä osakilpailussa Tero ja Miika olivat pitäneet huolta kolarointikiintiöstä, joten Jonin olikin jo aika kantaa oma kortensa kekoon. Elämä on. Mutta.. jokainen epäonnistuminen on askel kohti onnistumista, kuten seuraavat erät todistavat.
Erä 2 / Miika
Lähtöpaikka 25; Sijoitus 12; Paras kierroaika 58,730; YouTube
Teron kahden vähemmän onnistuneen perälähdön jälkeen tämänkertainen ohitusfestivaali oli pedattu Miikalle. Ennen starttia Miika teki / teetätti lähes summamutikassa isohkot säätömuutokset autoon ja ne osuivat hämmästyttävän hyvin kohdalleen. Ainoastaan rengaspaineet olivat liian suuria mikä aiheutti pidon puutetta. Lähdössä Miika jäi hieman pussiin ja meni ensimmäiseen mutkaan sisään viimeisenä, mutta kolmannen mutkan ulostulossa herra oli loihtinut itsensä jo kolmen auton edelle. Siitä eteenpäin Miika otti maalikseen yksi kerrallaan aina edessä näkyvän selän ja haki ohituspaikan kofeiinihumalaisen oravan kärsivällisyydellä, mistä yllä videoesimerkki. Mikroautoilu todellakin oli kontaktiurheilua puhtaimmillaan. Ohituspaikkoja löytyi mitä kummallisimmista radan osista, eikä suuri joukko kilpailijoista tiennyt mikä niihin iski (toisiin kuvainnollisesti ja toisiin kirjaimellisesti) Miikan yrmytessä kohti kärkeä. Nousu jatkui ripeänä sijalle 12 asti, jonka jälkeen edessä ajavilta löytyi sen verran vauhtia ettei Miika saanut ajettua heitä kiinni. Tuloksena oli kuitenkin Stigin historian suurin sijoitusparannus, 25->12, eli 13 pykälää. Loistava suoritus! Kisan jälkeen katsastusjonossa olikin sitten keskusteltavaa kilpakumppaneiden kanssa – keskusteluiden sävy oli nöyrä. Ja kisakilpurimme katteet muistuttivat enemmän muovailuvahaa kuin mitään autourheiluun liittyvää..
Erä 3 / Tero
Lähtöpaikka 3; Sijoitus 3; Paras kierroaika 58,661; YouTube
Tero ajoi kolmanneksi
Tällä kertaa Stigin isoimmat tulospaineet olivat Teron harteilla. Kolmosruudusta piti olla mahdollisuudet hyvään sijoitukseen. Pitäen mielessä edellisten kisojen tapahtumat, ykköstavoite oli kuitenkin tuoda auto maaliin kolaroimatta. Mekaanikko-osasto oli käyttänyt kaikki kikkakirjastonsa parhaat temput palauttaakseen kartin kilpailukuntoon. Edellisessä erässä (johon Stig siis ei osallistunut) oli tarvittu lääkintähenkilökuntaa radalle (YouTube) ja tämän aiheuttaman viivästyksen johdosta jäljellä olevia eriä jouduttiin lyhentämään. No sehän sopi suunnitelmiin, koska nopeimmilla tiimeillä oli siten vähemmän aikaa raivata tietänsä kärkeen. Lähtö meni Terolta aivan nappiin. Ekassa mutkassa kakkoseksi ja kolmannessa kärkeen. Sen jälkeen pää viidentenä renkaana karkuun. Ilo jäi kuitenkin lyhytaikaiseksi lähdön mentyä uusiksi lähtöryhmityksen epäonnistumisen takia. Toisaalta kisa lyheni taas kahdella kierroksella. Uusi lähtö ja taas yhden sijoituksen paraneminen ekassa mutkassa. Tällä kertaa Tero ei kuitenkaan onnistunut nostamaan Stigin valkoisia värejä kärkeen, vaan putosi ekalla kirroksella takaisin kolmanneksi. Toisella kierroksella kasimutkaan mentäessä oli jo ohituspaikka kakkoseksi pedattu, mutta Tero joutui himmaamaan sen tilaisuuden keltaisten lippujen takia. Kierrosta myöhemmin samassa paikassa ohitus sitten tapahtui. Johtava tiimi oli repäissyt jo keulaa, mutta seuraavat kierrokset Tero ajoi kuin piru puskurissa yrittäen repiä eroa taakaa-ajajiin. Tämä näkyi yliyrittämisenä ja jarrutukset jäivät jatkuvasti liian myöhäiseksi. Tämän seurauksena Tero pysyi kiireisenä kun kartti meni ohjaamo täynnä käsiä mutkat läpi käyttäen radan ja kanttareiden koko leveyden millilleen hyväksi. Vauhti oli kuitenkin aika hyvin kohdallaan ja toinen sija säilyi lähes loppuun asti. Muutama kierros ennen maalia tärkeä ysimutka meni sitten räpeltelyksi ja sen seurauksena Team Viemerö tuli pääsuoralla ohi. Lopputuloksena oli kuitenkin Stigin paras sijoitus ja ensimmäinen top 3:ssa. Ei paha! Jännitysnäytelmän loppunäytös käytiin sitten katsastuksessa, jossa minimipainorajaan ei jäänyt yhtään marginaalia. Tuurilla hyvin optimoitu.
Yhteenveto
Vihdoinkin Stigin kova työ ja raju yritys palkittiin myös tuloksellisesti. Voittajan on ehkä helppo hymyillä, mutta kyllä nämäkin tulokset saivat Stig kuskit hehkumaan. Tekniikan puoli ansaitsee erityiskiitokset sähäkästä toiminnasta. Ennen ekaa erää taiteilu lainavehkeillä hitsaten auto ajokuntoon; ennen toista erää kiireessä ja paineessa suoritettu takarattaan ja ketjujen vaihto sekä kaasarin pikapuhdistus; ja vikaa erää varten auton muovaileminen takaisin kilpurin näköiseksi ja säätöjen optimointi olivat tällä kerralla avain menestykseen.
Fossiilisarja jää nyt kesätauolle, mutta Stigillä on innovatiivisia suunnitelmia kyseiseksi ajaksi. Niistä lisää myöhemmin tällä samalla Stig kanavalla.
Kierroksia yhteensä n.115, joista lämmittelyssä n.65 (n.15 vanhalla autolla suoritettu kisakoneen sisäänajo ja n.50 uudella autolla) ja 50 kisassa. Pisteitä ropisi tilille mukavat 69 ja sarjasijoitus nousi niiden myötä 4 pykälällä ollen nyt sarjan puolivälissä 37.
Tulokset / Kuvat