Ennakko

Fossiilisarjan kesätauko päättyi päristen neljänteen osakilpailuun. Stigin osalta ilmassa oli normaalikäryjen lisäksi myös lievää optimismia. Sen ainesosina olivat uusi auto, joka sai kisakasteensa fosareiden kesätauon aikana Kaanaan radalla sekä uusi setti Vega SL8 renkaita, joiden pitäisi tarjota pitoa huomattavasti aiempia kisoja enemmän. Myös kisapaketti oli koottu jo edellisenä päivänä, joten kaiken piti olla valmiina H-hetken lähestyessä. Kun sitten lämmittelyssä kisapaketti testattiin, sen havaittiin olevan lähes sekunnin hitaampi kuin toinen auto. Eikun vaihtamaan renkaita ja rattia ja konekoppaa ja pakoputkistoa. Vahvasti näyttää siltä, että kisavalmisteluiden huolellisuudesta riippumatta lopussa tulee aina paniikki.. Loppujen lopuksi kisa ajettiin siis vanhalla autolla, kolmosmoottorilla ja uusilla kumeilla. Tällä kertaa paketti kasattiin oikein ja itse kisassa kokonaisuus toimi loistavasti.

Neljännen kisan tunnelmia

Neljännen kisan tunnelmia

Erä 1 / Tero

Lähtöpaikka 12; Sijoitus 5; Paras kierroaika 58,017
Tero allokoitiin ensimmäiseen erään ja äijä sai samalla suurimman hyödyn uusista kumeista. Vaadittiin siis tuloksia. Kisa käynnistyi heti onnellisten tähtien alla kun Tero pääsi puikkelehtimaan muutamien tönimisjumien ohi, esitti pari oppikirjaohitusta ja nosti sijoituksensa kahden kierroksen aikana kuudenneksi. Ja neljännellä kierroksella edelleen viidenneksi. Tässä vaiheessa eteenpäin olikin jonkin verran matkaa ja sitä Tero alkoi sauhuamaan vimmaisesti kiinni. Vaan takaapa yllätti kahdeksannella kierroksella yksi kilpakumppani ja sijoitus oli jälleen kuudes. Näin olisi tod.näk. menty loppuun asti ellei Tero olisi päässyt aitiopaikalta seuraamaan kolarointia suoraan edessä, jolloin viides sija tuli ikään kuin lahjana. No, kaikki otetaan vastaan. Kaiken kaikkiaan kisa oli ehjä ja tuloksellisesti hyvä. Kierrosaikakin oli erän neljänneksi nopein alle kymmenyksen nopeimmasta ajasta.

Erä 2 / Miika

Lähtöpaikka 22; Sijoitus 15; Paras kierroaika 58,550

Miika lentää

Miika lentää

Miikan rakettinousu hänniltä lähelle kympin sakkia edellisessä osakilpailussa oli tauosta huolimatta vielä tuoreessa muistissa ja nyt oli tarkoitus tehdä sama taikatemppu uudestaan. Mahdollisuudet tähän paranivat kun lähtöpaikka koheni jo ennen starttia pari riviä.  Kisan alku enteilikin samanlaista agressiivisen menestyksekäastä nousua kuin mihin Miikalta ollaan totuttu. Ensimmäisen kierroksen jälkeen sijoitus oli jo kahdeksastoista ja siitä viisi kierrosta eteenpäin joka kierroksella vyölle tuli vähintään yksi päänahka. Yhden tiimin edustaja tosin oli tainut pudota kokoomislinjalta ennen kuin ajoetikettiä jaettiin, päätellen siitä innokkuudesta jolla kyseinen kuski työnsi Miikaa ulos radalta. Tässä vaiheessa Stig kuski näki punaista, huusi apuun FIA:ta, YK:ta ja Animaliaa ja niiden tehottomuuteen kyllästyneenä otti käyttöön vivahteikkaan elekielen. Onnistuihan se ohitus lopulta. Onneksi siitä ei jaettu tyylipisteitä. Kierrosten kuusi ja kymmenen välillä oltiin tilanteessa, jossa Miika ajoi sijalla 13, mutta heti edessä oli tiivis nippu kuskeja ja mahdollisuudet top 10 sijoitukseen näyttivät erinomaisen hyviltä. Kymmenennellä kierroksella Miika käväisi hetkellisesti jo kahdentenatoista, mutta sitten kolisi ja lujaa. Kasimutkaan tultiin kaasu pohjassa kolme rinnakkain Miika uloimmaisena. Tässä leikissä Miikalle jäi käteen tikkarin karvaisempi puoli kun Stigin kilpuri lähti tilanteessa lennokkaaseen vaakakierteeseen päätyen pitkälle nurmikon puolelle. Se kuitenkin pysyi käynnissä ja Miika pomppi sen jättimäistä albiinosammakkoa muistuttaen takaisin radalle. Nyt sijoitus olikin sitten masentava yhdeksästoista. Kaksi autoa Miika ehti ohittaa ennen ruutulippua, yksi liputettiin teknisellä pois ja yksi hylättiin katsastuksessa, joten Miikan loppusijoitus oli 15. Mutta tapahtumien ja tiukkojen tilanteiden  määrässä mies oli ylivoimainen voittaja.

Joni kolmantena

Joni kolmantena

Erä 3 / Joni

Lähtöpaikka 5; Sijoitus 7; Paras kierroaika 58,980
Joni lähti ensimmäisen kerran karting kilpaurallaan tappelemaan kunniasta ja maineesta kärkiporukasta. Viides lähtöruutu ja hyvin toimiva auto antoivat mahdollisuuden yrittää ensimmäistä top kymppi sijoitusta. Joni starttasi matkaan päättäväisen ennakkoluulottomasti ja homma lähti käyntiin enemmän kuin hyvin. Alkumutkissa Joni nousi neljänneksi ja kolmannen kierroksen alussa jo kolmanneksi. Tässä vaiheessa kaikki näytti häikäisevän loistavalta, mutta kisan edetessä alkoi Jonin vauhti suhteessa lähimpiin kilpailijoihin pikkuhiljaa hiipua sijoituksen säilyessä kuitenkin top kympin keskivaiheilla. Kun matkaa maaliin oli kuusi kierrosta alkoi taivaalta tulla vettä. Tämä tästä vielä puuttuikin.. Onneksi yläkerran ukko tajusi panna hanat ajoissa kiinni, eikä koko kisa mennyt vesileikeiksi. Loppujen lopuksi Joni kaasutteli maaliin sijalla seitsemän yhden kisaajan päästyä yllättämään Jonin viimeisen kierroksen ysimutkassa röyhkeyden rajoja hipovalla manööverillä. Tuloksena kuitenkin erinomaisen ajon päätteeksi uran kirkkaasti paras loppusijoitus ja hyvä mieli. Miehen omin sanoin: ”Paras kisa ikinä!”

Päivän työ tehty

Päivän työ tehty

Yhteenveto

Nyt oli kohdallaan vauhti ja tuloksetkin melkein. Kaksi top 10 sijoitusta ja kolmaskin olisi tullut ilman kolaria. Sen sijaan tuli näyttävä ilmalento ja runsaasti elämänkokemusta. Joka tapauksessa nyt tiedetään, että kisapaketti kulkee ja Stig kuskit osaavat sitä lujaa kuljettaa. Tuloskäyrä, motivaatiokäyrä, onnellisuuskäyrä ja pari muutakin käppyrää ovat nousevia ja hyvä niin. Kauden ja koko kilpauran paras pistesaldo taskussa voidaan tyytyväisenä todeta, että tästä on hyvä jatkaa. Ensi kerralla tähdätään siihen, että kaikki kolme kuskia saavat maksimoitua omat suorituksensa samassa osakilpailussa, jolloin nousu sarjataulukossa olisi vähintäänkin rakettimaista. Kisapäivä päättyi taas kannattajajoukon seurassa rallimakkaroiden perusteelliseen käristämiseen. Tästä alkaa tulla sellainen hyvä tapa..

Kierroksia yhteensä n.85, joista lämmittelyssä n. 30 (puoliksi uudella ja vanhalla autolla) ja 54 kisassa (vanha auto). Pistekertymä oli Stigin oma ennätys, eli 78 ja niillä sarjasijotus nousi hulppeat kymmenen pykälää ollen tällä hetkellä jaettu 27.

Tulokset / Kuvat

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *