Kesäpoika 2011
”Attitude is a little thing that makes a big difference”
Kilpakausi numero 2. Stig lähti taistelukentälle niska kyyryssä täynnä päättäväisyyttä tähtäimessä top 10 ja.. törmäsi täydellä vauhdilla päin fossiilimaailman realiteetteja mikä konkretisoitui heti ensimmäisen kisan katastrofaalisessa epäonnistumisessa. Ehkä olisi pitänyt ymmärtää ja sisäistää, että toinen vuosi usein tavallaan ensimmäistä vaikeampi. Odotukset ovat korkealla, mutta monessa asiassa on silti vielä edessä jyrkkä oppimiskäyrä. Tässä sepustuksessa katsellaan vuotta taaksepäin ja analysoidaan tavoitteiden ja toteuman välistä epäsuhtaa.
Kilpailumenestys
”The early bird may get the worm, but it’s the second mouse that gets the cheese”
Stigin taipaletta fossiilisarjassa vuonna 2010 leimasi epätasaisuus. Pohjanoteerauksia seurasivat huippusuoritukset, jotka puolestaan edelsivät uusia megapettymyksiä jne. Kuvainnollisesti vedimme viivoja Mount Everestin ja Filippiinien haudan välillä. Ja sillä tavalla ei pitkässä juoksussa – puhumattakaan sitten ajossa – päästä tarpeeksi hyviin tuloksiin. Jokainen Stig-kuski pieri enkeleitä ja kusi hymynaamoja jonkin osakilpailun jälkeen, mutta kertaakaan eivät kaikki kolme onnistuneet samassa kisassa.
Tero ahtaassa raossa
Aloitetaan positiivisista aspekteista.. Silloin kun ei ollut ongelmia, niin vauhti oli kohdallaan. Jokainen kuski kirjasi tililleen uran parhaan eräsijoituksen ja kierrosajoissa oltiin parhaimmillaan vain kymmenyksen kärkeä jäljessä. Se ei ole paljon. Itse asiassa se on niin hyvä vauhti, että sillä olisi pitänyt pystyä kahmimaan reilusti enemmän sarjapisteitä. Paras pistekertymä tuli neljännessä osakilpailussa, jossa ilman yhtä lennokasta kolaria olisimme olleen tiiminäkin kirkkaasti top kympissä. Puhtaan vauhdin lisäksi mukavaa testosteronihumalaa tuottivat myös muutamat huikeat nousut häntäpään lähtöruuduista lähes kympin sakkiin ja keskijoukosta top viiteen. Näistä suorituksista stigiläiset voivat ansaitusti ottaa krediittiä itselleen. Jos koko kausi olisi sujunut tällä sävelellä, tämäkin tarina olisi koostunut pelkistä superlatiiveista.
Vaan eihän se tosielämässä niin mene. Debit sarakkeeseen kertyi sitten niitä kolareita, enemmän kuin luottoa löytyi. Eli fossiilisarjan kahdeksastatoista kisaerästä peräti kymmenessä oli joko sellaista kolarointia tai teknistä ongelmaa, joka vaikutti heikentävästi sijoitukseen. Se on aivan liian paljon, ja tässä tilastossa kuskit voivat ottaa peilin rasvaiseen käteensä ja hakea osasyyllistä omasta näkökentästä. Tietysti osa mälleistä on sellaisia, että ne eivät ole vältettävissä, mutta osa menee kyllä sellaisen yliyrittämisen piikkiin, joka pyritään ensi vuonna korjaamaan. Omien törmäilyjen lisäksi (mutta osittain samoissa kisaerissä) tulivat vielä tekniset ongelmat, jotka tuhosivat muutaman erän. Kilpailun seuraaminen loppuun nurmikolle hyytyneen auton vierestä on moottoriurheilua ikävimmillään..
Big Stig vaakakierteessä
Kun positiiviset ja negatiiviset laittaa yhteen, niin päädytään fossiilisarjassa 346 pisteellä sijalle 20. Debyyttikauden 26:teen sijaan verrattuna edistysaskel vaikuttaa pieneltä, mutta on hyvä ottaa huomioon, että fosarisarjaan osallistui tänä vuonna kymmenen tiimiä enemmän kuin vuonna 2009. Voidaan todeta, että nappisuorituksella (kuskit koko ajan iskussa, ei teknisiä ongelmia) olisimme olleet hyvin lähellä top kymppiä, mutta ajosuoritusten tasaisuuden puute yhdistettynä teknisiin ongelmiin estivät tavoitteen saavuttamisen. Loppupäätelmä Stigin kilpailusuorituksesta fossiilisarjassa on, että verrattuna vuoden takaiseen edistystä tapahtui sekä vauhdin että tulosten osalta, mutta ei kuitenkaan sellaista jättiloikkaa mitä ennen kauden alkua lähdettiin hakemaan.
Fosarisarjan ulkopuolella Stig kilpaili kahdessa kisassa. Heinäkuussa tehtiin tiedusteluisku XON cupin osakilpailuun Kaanaaseen. Hauskaa oli eikä tuloksilla ollut alunperinkään mitään väliä. Vauhdin puolesta Stig kiisi noissa ympyröissä alemmassa keskikastissa, mikä on ihan ok saavutus ottaen huomioon, että Stig kilpaili kovassa seurassa tuntemattomalla radalla ja vanhoilla renkailla. Kokemuksena kisareissu oli raskas mutta hauska. Fosarikauden päätti perinteisesti sarjaan kuulumaton kestävyysajo, jossa Stig ajeli korkeimmillaan kuudennella sijalla ja oli tiukasti taistelemassa top kymppi loppusijoituksesta kunnes pakoputki petti ja vaihtotoimenpiteissä kului aikaa sen verran, että sijoitus oli maalissa 23.
Kuskit 2010
Kalusto, tekniikka ja säätäminen
Stig formulat
”If all you have is a hammer, everything looks like a nail”
Vuoden kisaamiset takana Stig lähti toiseen kauteen siinä uskossa, että teknisellä puolella homma on ihan hallussa. Vaan eipä ollut.. Tiedossa oli, että kisarenkaan muuttuminen vaikuttaisi auton säätöihin. Ennen ensimmäistä kisaa sitten säädettiin ja säädettiin ja säädettiin vielä vähän lisää runkoa ilman että kierrosajat paranivat muiden tiimien tasolle. Ja kisassa sitten kirkastui, että vikahan olikin moottorissa eikä rungon säädöissä. Tässä vaiheessa takaraivo oli muuttua eturaivoksi ja turhautuminen iski kuin märkä rätti vasten visiiriä. No tästä eteenpäin sitten tuijotettiin moottoria kuin ylösnoussutta Elvistä ja ihmeteltiin taas liian hitaita kierrosaikoja tajuamatta että kaiken testaamisen ja kisaamisen aikana renkailla oli ajettu sellainen määrä kierroksia, ettei niistä yksinkertaisesti ollut enempää vauhtia saatavissa irti. Loppukaudesta osattiin jo keskittyä oleelliseen ja ymmärrettiin mistä ajoittainen hyvä vauhti ja toisaalta taas ajoittainen vauhdin puute johtui. Vaan mysteeriksi jäi se yksi maaginen testisessio, jossa uudenkarhealla koneella ja tuoreilla renkailla päästeltiin menemään puolihuolimattomasti puoli sekuntia kovempaa kuin kertaakaan muuten koko vuonna. Eikä runko tuntunut silloin olevan edes optimisäädöissä. Go figure..
Joni 'n lads
Tokihan teknisellä puolella tapahtui paljon parannustakin verrattuna debyyttikauteen. Esim. täksi kaudeksi käyttöön otetettu bensansuodatuskäytäntö toimi erinomaisesti, eikä kaasari yskähdellyt kertaakaan bensan epäpuhtauksien takia. Samoin kun muutaman kerran jouduttiin lähtemään kisaan lähes summamutikalla arvotuilla säädöillä, osuivat ne hämmästyttävän hyvin kohdilleen. Ei olisi onnistunut ilman kokemusta. Kalusto-osastolla lähdettiin liikkeelle suhteellisen maltillisesti. Ennen kautta hommattiin magnesium vanteet ja laserit pyöränkulmien kohdistamista varten. Ensimmäisen vaikutusta on vaikea arvoida, mutta jälkimmäinen ainakin oli hyödyllinen työkalu. Maltillisesta alusta huolimatta hommahan lähes karkasi käsistä kun piti hommata heti ekan kisan jälkeen uusi moottori ja kauden puolivälissä vaihdettiin eka auto uuteen kilpuriin, joka vastasi ominaisuuksiltaan paremmin kisa-autoa. Nämä yhdistettynä juokseviin kuluihin (joiden määrä jaksaa aina yllättää..), ylimääräiseen kisamatkaan Kaanaaseen, muutamaan omasta taitamattomuudesta / huolimattomuudesta johtuneeseen koneremppaan, ylimääräisiin rengashankintoihin (eivät olleet SL8:t niin kestäviä kuin ennakkoon annettiin ymmärtää) ja kolarivaurioiden korjaamisiin venyttivät tiimibudjettia merkittävästi yli ennakkosuunnitelmien. Tähän pitää kiinnittää jatkossa huomiota.. Kaiken kaikkiaan autoilla ajettiin tänä vuonna jonkin verran vähemmän kilometreja kuin debyyttikaudella. Suurin syy siihen oli, että testaus oli monta kertaluokkaa määrätietoisempaa kuin aiemmin. Yritettiin spesifisesti parantaa jotakin suoritusarvoa autossa sen sijaan, että roiskittiin vaan menemään pelkästä ajamisen ilosta kuten niin usein vuonna 2009.
Mikko huoltaa
Eräs megalomaanisen merkittävä uusi voimavara Stigillä oli vuonna 2010. Mekaanikko. Nimittäin Mikko sulautui mutkattomasti tiimin purkaja-kokoojaksi ja toi mukanaan näppärät kädet, huolelliset työtavat ja ennenkaikkea innovatiivisen ongelmanratkaisumenttaliteetin. Homma toimi hyvin sekä kiireettömissä testisessioissa ja askarteluilloissa että hektisissä korjausoperaatioissa kisaerien välisten taukojen aikana. Esimerkiksi viimeinen – ainoa toimiva – versio kisa-auton pakoputken tuesta on pitkälti Mikon ideoima ja välillä kun kartti muistutti intensiivisen kisan jäljiltä lähinnä tilataideteosta (abstrakti tyylisuunta), oli Mikon apu korvaamaton että ylipäätänsä Stig selvisi lähtöruudukkoon seuraavaan erään. Stig kiittää ja odottaa luonnollisesti vastaavaa panosta jatkossakin 😉 Kilpailijoista kiitoksen hyvästä yhteistyöstä ansaitsevat ainakin Team Viemerö ja Marttisen Teppo, jotka ovat Stigiä avustaneet ja neuvoneet tiukkojen paikkojen tullen.
Autot 2010
Tukitoiminnot
Rasvanen äijä
”A true friend never gets in your way unless you happen to be going down”
Positiivinen ilmiö mikä sai vuonna 2010 uudet mittasuhteet oli Stig kannattajayhteisö. Yllättäen uskollisten perhekannattajien lisäksi sekalaista seurakuntaa ilmaantui runsain määrin Stigiä kannustamaan kisoihin ihan paikan päälle. Ja sehän tarjosi erittäin hyvää mentaali-dopingia ja motivaatio-boostia. Kisatapahtuman jälkeen oli sitten mukava käristellä rallimakkarat porukalla. Kannattajayhteisö teki myös itsensä hyödylliseksi avustamalla tietyissä askareissa – tärkeimpänä valokuvaus. Tämänkin sivuston kuvista valtaosan näpsiminen on ulkoistettu. Stig kiittää jälleen. Kasvava Stig ekosysteemi näkyi suosiollisesti myös Stig webbi siten kävijämäärissä. Vuoden alusta mitattuna tähän mennessä (18.10) näyttökertoja on kirjaantunut 8359 kappaletta, käyntejä 2290 ja vierailijoita 732 persoonaa 15:sta eri maasta. Stig aiheutti mukavaa pöhinää myös facebookin puolella, missä Stig ryhmässä on 53 jäsentä. Ja sitten vielä sponsorit. Budjetin totaalinen räjähdys vältettiin muutaman sponsorin suosiollisella avustuksella. Siis Stig kiittää ja kumartaa vielä siihenkin suuntaan..
Fans
Tulevaisuus
”History will be kind to me for I intend to write it”
Nyt on Stigillä kaksi kilpakautta takana, eikä tiimiä voi enää mitenkään pitää rookie joukkueena. Menestys on ollut varovaisen nousujohteista ja saman suunnan luotamme jatkuvan myös ensi vuonna, toivottavasti jopa hieman kiihdytetyllä tahdilla. Tässä vaiheessa emme vielä aseta kaudelle 2011 täsmällisiä tavoitteita, vaan palaamme niihin sitten ensi keväänä kunhan olemme asiaa ehtineet pohdiskella päissämme 😉 Ainoa lupaus jonka tässä vaiheessa teemme on se, että Stigin valkoiset värit hohtavat myös ensi vuonna fossiilisarjan mittelöissä. Stig toivottaa kaikille kannattajille, kilpailijoille ja muille asianosaisille rentouttavaa talvitaukoa ja valmistautuu raivaamaan oman tiensä fosareiden kärkikahinoiden tuntumaan vuonna 2011.
Stig vuosimallia 2010