Ennakko
Lähes kuukausi sitten, avauskisan jälkeen, Stig otti lukua kanveesissa. Nyt oli vakaa tarkoitus pompata sieltä ylös. Testikertoja kyseiseen kuukauteen mahtui kokonaista yksi kappaletta. Sen perusteella kalusto on kuitenkin jälleen iskussa. Kuskit tottakai myös. Sääennuste kertoo, että märkää on ainakin ennen kisaa ja mahdollisesti myös kisan aikana. Sadekelin ajot Stigin osalta ovat tänä vuonna nollassa ja siten säädöt pitkälti arvailujen varassa. Näistä asetelmista lähdettiin kisaamaan..
Miika ja starttihärdelli
Erä 1 / Miika
Lähtöpaikka 10; Sijoitus 10; Paras kierrosaika 59,123
Onneksi sekä keli että rata säilyivät kuivina, vaikka sadetutka toisin väitti. Ensimmäisenä tuleen pääsi Miika, joka normitapaansa hilasi itsensä lähtöruudusta 10 sijalle seitsemän kolmanteen mutkaan mennessä. Keskijoukossa oli kovaa vääntöä ja Miikan sijoitus vaihteli kisan aikana välillä 7-12. Pitkäkestoisimman puristuksen Miika kävi tiimin numero 12 kanssa ja tämä mittelö kääntyi hienosti Stigin eduksi. Ruutulipulle mr. Big kaasutteli lähtöpaikkaa vastaavalla kymmenennellä sijalla. Herra itse oli pettynyt omaan vauhtiinsa ja ajamiseensa, mutta tuloksena oli kuitenkin top kymppi sija sekä Stigin ensimmäinen ehjä kisaerä tänä vuonna.
Erä 2 / Joni
Lähtöpaikka 2; Sijoitus 15; Paras kierrosaika 59,059; YouTube
Joni ampui matkaan eturivistä ja hoiti lähdön konkarin tavoin säilyttäen asemansa. Myöhemmin ekalla kierroksella tuli odotetusti yksi sija takkiin, mutta yllättäen aluksi ketään muuta ei tullutkaan ohi vaan Joni kruisaili ensimmäiset kolme kierrosta kolmantena. Toki aivan puskurissa kiinni vaani ohituspaikkaa kaksikin kisaajaa ja katsomoon välittynyt fiilis oli, että ohitus on vääjäämättä tulossa. Valitettavasti vääjäämätön tapahtui täysin väärällä tavalla, kun neljännellä kierroksella Jonin hakiessa ajolinjaa vasemmalle kääntyvään kuutosmutkaan, tuli Team Viemerön edustaja sen verran hurjalla vauhdilla takakonttiin, että seikkailuhenkinen tienraivaaja-puskutraktori itse pyörähti ja Joni sinkoutui rajusti päin lippupistettä. Jytky oli sen verran iso, että Jonin ylpeyden lisäksi tärskyssä ottivat damagea etukatteen kiinnitysklemmarit ja -putket sekä ratti, joka vääntyi vinoon. Joni ehti jo nousta autosta keskeytyksen merkiksi, mutta ukon yllätykseksi moottori kävi ja kukkui. Siispä lippumiehen suosiollisella työntöavulla takaisin radalle ja varikolle, jossa etukatteen kiinnitystä korjattiin. Joni palasi takaisin radalle kaksi kierrosta tappiota kärsineenä, mutta hyvä että palasi, sillä kaksi muuta tiimiä hyytyi matkalle, jolloin Jonin sijoitus nousi viidenneksitoista. Kierrosajoista voi helposti päätellä, että ilman kolaria, Joni olisi päätynyt maaliin sijoilla 5-6. Ketutus maximus..
Tero nostaa rengasta
Erä 3 / Tero
Lähtöpaikka 15; Sijoitus 6; Paras kierrosaika 58,484; YouTube: 1 – 2 – 3
Terolle oli tällä kertaa pedattu ohituskarnevaali joukon hänniltä. Ykkösprioriteetilla oli kuitenkin ajaa maaliin ilman kolareita, ja niinpä ensimmäinen kierros ajeltiin riskejä vältellen sijoituksen kuitenkin parantuessa yhdellä. Mutta sitten alkoi lyyti kirjoittaa. Toisella kierroksella Tero teki kolme erillistä ohitusta ja viidennen kierroksen täyttyessä valkoiset haalarit hurjastelivat jo kahdeksantena. Seurasi jokunen kierros tyhjää baanaa ja sen jälkeen edessä oli tiimi numero 23 ja heidän nelitahtikoneensa, joka osoittautui piruakin vaikeammaksi ohittaa koneiden vääntöalueiden poiketessa niin radikaalisti toisistaan. Yksi yritys pääsuoran päässä meni pitkäksi ja monta rinnalle pääsyä jäi vajaaksi nelurin hurjan väännön ansiosta. Kun jäljellä oli nelisen kierrosta taistelupari ajoi kiinni vielä yhden auton ja tämä kolmiodraama huipentui niin, että ensin Teron lopulta onnistui ohittaa neluri ja toiseksi viimeisellä kierroksella vielä se toinenkin kilpailija. Lopulliseksi sijoitukseksi tuli kuudes vaikka ko neluri yrittikin ajaa takapuskurin läpi viimeiseissä mutkissa (kuskin ansaitessa noista tempuista tuomariston puhuttelun kisan jälkeen). Maaliin kuitenkin tultiin rinnakkain Teron vetäessä pidemmän tikun selkeällä 24 tuhannesosasekunnin erolla. Kaiken kaikkiaan rempseä nousu. Näistä lähtökohdista ja tällä vauhdilla se oli maksimisuoritus, joten tyytyväinen pitää olla.
Yhteenveto
Kaksi ehjää kisasuoritusta ja yksi kolari on huomattava parannus kahteen kolariin ja yhteen hylkäykseen suhteutettuna. Aivan täysin tyytyväinen kokonaisuuteen ei voi olla, mutta toisaalta ei kovin pettynytkään. Ainakin tulevaisuus näyttää huomattavasti valoisammalta kuin avauskisan jälkeen. Jäljellä vielä yksi kisa parin viikon päästä ja sitten kesätauko.
Kierroksia ajettiin uudemmalla autolla yhteensä 75 (23 lämmittelyt, 52 kisatapahtumat). Pisteitä tilille tipahti 74 kappaletta ja ne oikeuttavat 24:teen riviin fossiilisarjan sarjataulukossa.
Tulokset / Kuvat