Ennakko

Kahden viikon tauon jälkeen taas kisataan. Kalustolla ei viime kisan jälkeen ole ajettu metriäkään, mutta vauhdin pitäisi olla kohdallaan ainakin uuden rengassetin avittamana. Väntyneet ratit ja muut taisteluvauriot on tauon aikana korjattu ja Stig puhkuu taas taistelutahtoa. Sääoraakkelit lupaavat kuumaa ja kuivaa.

All-in ohitus

All-in ohitus

Erä 1 / Joni

Lähtöpaikka 11; Sijoitus 4; Paras kierrosaika 58,568

Kahden vähemmän mairittelevan kisatuloksen jälkeen Joni lähti hakemaan pisteitä, johon täksi kaudeksi mystisen upeasti parantunut vauhti oikeuttaa. Lähtöruutu parani poisjääntien myötä automaattisesti pari pykälää 11:ksi, mutta siitä eteenpäin Joni huolehti sijoituksen nostamisesta ihan itse. Ensimmäinen kierros oli timanttinen ja Joni petrasi suoraan seitsemänneksi. Muutaman kierroksen päästä suhteellisen pienillä marginaaleilla suoritettu ohitus pääsuoran päässä nosti Jonin kuudenneksi ja joitain kierroksia myöhemmin samassa paikassa täysin ilman minkäänlaisia marginaaleja suoritettu moovi kerralla kahden ohi neljänneksi. Aivan maagista ja katsomossa rytmihäiriön paikka. Vaikuttavaa oli myös se, että neljäntenäkään Joni ei joutunut puolustamaaan asemiaan vaan enemmänkin ahdisteli palkintosijoja. The Middle One malttoi onneksi mielensä, ajoi riskittä ruutulipulle ja toi tiimille kauden parhaan eräsijoituksen. Samalla se oli Jonin paras henkilökohtainen tulos ja yksi Stigin kaikkien aikojen parhaita kisasuorituksia. Jälkikäteen mies leijaili ihan ansaitusti tunnelatauksen usvassa..

Mechanical and Fast

Mechanical and Fast

Erä 2 / Tero

Lähtöpaikka 2; Sijoitus 8; Paras kierrosaika 58,043; YouTube
Terolle oli koukussa iso hauki: Kärkipään lähtöpaikka niin, että monet huipputiimestä olivat lähtöryhmityksessä reilusti taaempana. Tarkoitus oli päästä nopeasti kärkeen ja ajaa sen jälkeen kypärä vaahdossa karkuun. Valitettavasti tästä suunnitelmasta toteutui ainoastaan kypärän vaahdottuminen. Ensimmäiset puolitoista kierrosta Tero oli nimittäin kahdesti väärä mies väärään aikaan väärässä paikassa. Avauskierroksen puolivälissä Tero kamppaili johtoasemasta ajaen useamman mutkan kärkiauton kanssa rinnakkain. Valitettavasti taisto kulminoitui mutkaan numero 7, jossa kaksi uutta kilpailijaa liittyi mukaan kekkereihin. Ja näissä juhlissa Tero oli ulommaisena ja sieltä loppuu hyvin äkkiä radan leveys kesken. Tämän episodin päätteeksi Stig oli sitten kuudentena, ihan hetken taas viidentenä kunnes toisen kierroksen kolmosmutkassa kolisi aivan Teron edessä. Tilaa ei ollut väistää kuin ulkopuolelle nurmikolle ja lähes koko joukko paineli ohi sijoituksen pudotessa kolmanneksi viimeiseksi. Sieltä Tero hilasi itsensä hyviä kierrosaikoja nakuttaen takaisin seitsemänneksi vain pudotakseen viimeisen kierroksen alussa kahdeksanneksi. Tällä kertaa kävi siis niin, että hyvä vauhti ei riittänyt kumoamaan huonon ensimmäisen kierroksen ajamisen ja huonon onnen yhdistelmää. Kahdeksannesta sijasta Stigille napsahtaa näppärä määrä pisteitä, mutta paljon, paljon enemmän oli tarjolla.

Miika ajaa kisan jälkeen

Miika ajaa kisan jälkeen

Erä 3 / Miika

Lähtöpaikka 13; Sijoitus 14; Paras kierrosaika –
Miikalle allokoitui Stigin päivän viimeinen kisaerä. Kisasta ei jäänyt paljon lastenlapsille kerrottavaa, joten eipä siitä kannata juuri mitään kirjoitellakaan. Todettakoon vain, että kaikki näytti hyvältä lämmittelykierroksen toiseen mutkaan asti, jossa koneeseen iski käyntihäiriö ja se kisaerä oli sitten siinä. Big Stig kärsi tässä ottelussa teknisen tyrmäyksen, mutta loppusijoitus oli hämmästyttävästi kuitenkin 14, koska peräti kolme muuta tiimiä hylättiin (kaksi mustalla lipulla ja yksi alipainoisena).

Yhteenveto

Yksi erä meni paremmin kuin mitä Strömsössä uskalletaan edes haaveilla. Se ei valitettavasti riitä, jos kahdessa muussa ei tehdä tulosta. Positiivisena aspektina mainittakoon, että Stig oppi tänään jotain sekä ajamisesta että tekniikasta. Tästä lähdetään fossiilisarjan kesätauolle. Stigillä on sen varalle vähemmän kilpailullista ja enemmän rentoa ajamista painottavia kaahailusuunnitelmia. Niistä mahdolliseti myöhemmin tällä samalla kanavalla. Stay tuned..

Kierroksia ajettiin uudemmalla autolla yhteensä 53 (15 lämmittelyt, 38 kisatapahtumat). Pisteitä tilille kilahti 79 kappaletta, mikä on Stigin uusi kisaennätys ja kertoo omaa kieltään sekä toteutumattoman tulospotentiaalin suuruudesta että viime vuosia pienemmästä osanottajajoukosta. Näin kauden puolivälissä Stig kummittelee sarjataulukossa sijalla 20.

TuloksetKuvat