Miika 2011
Ennen kilpakauden alkua Stigin henkisestä olotilaa hallitsivat päättäväisyys ja optimismi. Edellisvuoden tapaan homma kääntyi päälaelleen heti ensimmäisessä kilpailussa, joka oli moraalinen, oikeudellinen, henkinen ja tuloksellinen katastrofi. Tästä eteenpäin Stig hyökkäsi koko vuoden tuttuun tyyliinsä haastajan asemista. Tuloskäyrät osoittivat kyllä ylöspäin, mutta se oli helppoa kun alapuolella ei ollut enää mitään / ketään. Ja kun aivan pohjalta lähtee, niin sitä on pirun vaikea ponnistaa sille tasolla sarjataulukossa, missä tähtäin oli. Ja niinhän siinä sitten kävi tänäkin vuonna, että kokonaistulos on askel edellisvuodesta ylöspäin, mutta ei puoliksikaan niin pitkä kuin mitä tavoiteltiin. Kauteen mahtui kuitenkin myös kohokohtia ja ehdottomia motivaatiogeneraattoreita olivat lukuisat yksittäiset huippusuoritukset, joista muutamia mainintoja alla.
Joni 2011
Kilpailumenestys
Tasaisuutta lähdettiin hakemaan ja löydettiin entistäkin epätasaisempi tuloskunto. Huippuina toimivat Jonin nousu keskikastista neljänneksi veretseisauttavine nelipyöräluisuohituksineen, useat Miikan starttikierrokset joissa Big Stig ampui ohi lukemattomista kilpakumppaneista kuin kaksitahtiöljyllä rasvattu salama sekä tietysti Stigin ensimmäinen erävoitto Teron upseerin pierua tiukemman puolustustaistelun seurauksena. Tuloksekkain ajanjakso Stigille osui heti kesätauon jälkeiseen aikaan, jolloin Stig ajoi kaksi perättäistä kisaa lähes ilman ongelmia. Tällöin sijoitus oli vauhdin mukainen top 10 tai aivan siinä rajoilla. Sinne olisi rahkeet tällä kaudella riittäneet, jos kaikki olisi mennyt niin kuin elokuvissa. Valitettavasti filmin tyylilaji oli ajoittain tragikomedia kun Stigille tuli muutama tekninen keskeytys, uran ensimmäinen hylsy ja edelleen liikaa kolareita. Niinpä lopputulemana oli sarjataulukon 17 sija 392 pisteellä. Vuoden takaiseen verrattuna pisteitä kertyi hulppeat 46 enemmän, mutta loppusijoitus parani vain kolmella. Reipas pisteparannus selittyy sillä, tänä vuonna sarjassa oli vähemmän osallistujia, jolloin erityisesti huonoista tuloksista rokotettiin vähemmän. Toisaalta kärki ja keskikasti oli edelleen täynnä kovia ratinvääntäjiä, joten ehkäpä kuvaavin mittari Stigin edistyksestä on se, että kun 2010 ero top 10:iin loppupisteissä oli 85 pistettä niin tänä vuonna ero pieneni 55 pisteeseen. Kaukana ollaan, mutta suunta on oikea..
kuskit 2011
Stig kartit 2011
Kalusto, tekniikka ja säätäminen
Kaluston puolesta lähtökohdat kauteen olivat erittäin hyvät. Hyviä moottoreita oli useampia ja kaksi runkoa saatiin nopeasti sen verran samanlaisiin säätöihin, että kierrosajat olivat hyvin lähellä toisiaan. Uusia runkoja ei tänä vuonna ostettu ja muutenkin hankintapuolella noudatettiin melko minimalistista linjaa. Vuoden 2011 kisa-autona toimi uudempi runko. Teknisellä puolella isoimman jorman kypärään kasvattivat keskeytykset, joista Stig vannoo ottavansa opikseen ja olemaan toistamatta samoja virheitä. Rungon säätämisestäkin opittiin taas jotain uutta. Se nimittäin oli kauden alussa erittäin hyvässä iskussa, eikä millekkään isommille operaatioille tuntunut olevan tarvetta. Vaan viimeisissä kisoissa kilpailukyky oli oudosti hieman heikentynyt ja vasta päätöskisan jälkeisissä testeissä tajuttiin, että radan pito oli kauden aikana muuttunut niin paljon, että aiemmat optimisäädöt olivat nyt kaukana ihanteellisesta. Tarinan opetus: pysyviä optimisäätöjä ei ole olemassakaan. Tänä vuonna Stig ei osallistunut fosareiden ulkopuolisiin kisoihin, mutta kävi kuitenkin ihan omaksi virkistykseksi pyörimässä muutama sata kierrosta Vihdin rataa ympäri. Kilometrejä tuli mittariin jonkin verran edellisvuosia vähemmän kuskien kiireistä johtuen.
autot 2011
Tero 2011
Operatiivinen toiminta
Eräs osa-alue, jolla Stig paransi reippaasti oli operatiivinen suunnittelu ja toiminta kisatilanteissa. Ensinnäkin kisarenkailla ajettiin tasan kaksi kisatapahtumaa ja kyseisillä nakeilla ei sitten ajettu metriäkään testejä; ei edes lämmittelyajoja. Tästä suorana seurauksena renkaat olivat aina kisoissa vähintään kohtuullisessa kunnossa ja itse asiassa se debyyttivoittokin tuli renkailla, joilla oli yksi kokonainen kisa jo ajettu. Myös yhdet ketjut ja takaratas pyhitettiin kisakäyttöön, eikä muidenkaan osien kanssa tullut edellisvuosien kaltaisia paniikkitilanteita, joissa soveltuvia osia haalittiin kasaan viime hetkillä, että ylipäätänsä selvittiin lähtöruudukkoon. Myös budjetti pysyi ensimmäistä kertaa suhteellisen hyvin hanskassa, eikä stigien henk.koht. talous kärsinyt suurempia ennakoimattomia tappioita. Jos budjettiasiat menivät tänä vuonna siedettävästi, niin täysin ylimääräisenä päänvaivana Stigille tuli sekalainen säätäminen järjestävän seuran kanssa. Tuntui että vähän väliä neuvoteltiin jostakin. Ainakin rengaskiintiö, kauden avauskisan päivämäärä, pistelaskusäännöt ja rangaistuskäytännöt olivat väännön aiheina. Onneksi keskustelut käytiin hyvässä hengessä ja ne päätyivät pääosin Stigin kannalta suosiollisiin lopputuloksiin. Kilpakumppaneista erityiskiitokset ansaitsevat Marttisen Teppo ja Kartellin Markus Kujala, joka jaksoi jankuttaa kuljettajien näkökulmaa ja tervettä järkeä kisatoimitsijoiden päähän myös silloin kun se ei ollut oman tiimin edun mukaista. Ilman tätä arvokasta työtä Stig metsästäisi vieläkin avausvoittoaan.. Ja lopuksi kiitokset myös Stigin uskomattomalle kannattajajoukolle, joka jaksoi kannustaa sekä fyysisesti paikan päällä että virtuaalisesti.
Haave 2011
Ensi vuosi
Ensi vuonna tähtäillään taas ylöspäin. Olennaista on pitää hyvät ja korjata pahat. Jo nykyisellä vauhdilla Stig kyllä hypää sarjataulukossa kunhan välttää tekniset keskeytykset, hylkäykset ja valtaosan kolareista. Eli fokus tulee olemaan virheiden välttämisessä, jonka jälkeen katsotaan mihin vauhti oikeasti riittää.