SL8 viivakoodilla
Ennakko
Stig on perinteisesti lähtenyt kauden avauskisasta kotiin monumentaalisen pettymyksen vallassa. Sen jälkeen koko loppukausi onkin mennyt sarjasijoituksilla mitattuna tuskallisen hitaaseen toipumiseen. Tällä kertaa on tarkoitus rikkoa traditio ja ajaa ehjät kolme kisaerää, vaikka se sitten tarkoittaisikin hieman optimituloksia heikompia loppusijoituksia. Vauhdin suhteen ilmassa on viime vuotista enemmän kysymysmerkkejä, koska Stig ei ole tällä kaudella ajanut vielä metriäkään uusilla renkailla ja uusien tiimien osalta varikolla liikkuu hurjia huhuja. Mutta nyt loppuu arvailu ja totuus selviää radalla.
Kauden eka startti
Erä 1 / Joni
Lähtöpaikka 4; Sijoitus 7; Paras kierrosaika 58,037
Viime vuonna Joni sai usein suhteellisesti suurimman hyödyn tuoreiden kumien tarjoamasta lisäpidosta. Siksipä ukko sijoitettiin ekaan erään ja neljänteen ruutuun beesaamaan kolmea edestä lähtevää tiimiä, jotka edellisvuoden tulosten perusteella ovat Stigiä nopeampia. Alkurymistelyissä Joni tippui kuudenneksi, mutta nousi hetkellisesti takaisin viidenneksi. Kisa kehittyi niin, että kärkikolmikko meni menojaan ja niiden takana oli neljän rakettigladiaattorin ryhmä, joka kamppaili sijoituksista 4-7. Tässä joukossa Joni tempoi mukana, kunnes hieman ennen kisan puoliväliä alkoi pikkuhiljaa tippumaan siitä. Siitä eteenpäin Jonilla oli yksinäinen matka ruutulipulle, mitä nyt piti yksi tiimi ohittaa kierroksella. Ajohaalarin takataskuun jäi seitsemäs sija ja näppärä määrä sarjapisteitä. Niiden myötä Stig sai oikein kelvollisen alun kauteen.
Fast Stig nopeana
Erä 2 / Tero
Lähtöpaikka 12; Sijoitus 6; Paras kierrosaika 57,764
Terolle valikoitui tällä kertaa Stigin alhaisin lähtöruutu, joka osanottajamäärästä johtuen ei kuitenkaan ollut kovinkaan alhainen. Sieltä oli tarkoitus hilata sijoitusta varovaisesti ylöspäin. Ja suunnitelmassa myös pysyttiin, vaikka varovaisuus kuulemma ei näkynytkään katsomoon asti. Ensimmäisen kierroksen päätteeksi Tero oli yhdeksäs ja edessä oli viime vuoden mestari Kartelli. Tämä juna sitten eteni muutaman ohituksen kautta aina kymmenennelle kierrokselle, jolloin Tero viimein kuittasi itsensä edelle mutkat 6-8 käsittäneen väännön päätteeksi. Edessä kisanneseen porukkaan tuntui olevan liian pitkä matka suhteutettuna jäljellä oleviin kierroksiin, mutta viimeisen kierroksen ensimmäisessä mutkassa Tero sen kuitenkin ajoi kiinni ja painoi saman tien viidenneksi, vain menettääkseen sijan takaisin ajauduttuaan mutkassa hieman liian leveäksi. Kuudes oli myös loppusijoitus vaivaisten 32 tuhannesosan erottaessa Stigin viidennestä paikasta. Jälleen hyvä sijoitus ja hyvät pisteet. Hieman enemmänkin olisi ollut tarjolla, mutta tämä olis joka tapauksessa hyvä avaus. Varsinkin kun Tero todisti olevansa lisänimen Fast Stig arvoinen ajamalla kisaerän nopeimman kierrosajan, mikä on samalla luonnollisesti äijän itsensä ja Stigin kierrosennätys kisatapahtumassa ajettuna.
Miika ruuhkassa
Erä 3 / Miika
Lähtöpaikka 9; Sijoitus 4; Paras kierrosaika 57,826
Miika hoiti viimeisen kisaerän ja lähtöruutu sijaitsi alemmassa keskikastissa. Big Stig demonstroi Stigin uutta asennetta ajamalla itselleen täysin epätyyppilisen kisan. Ensimmäisellä kierroksella sijoitus ei noussut mihinkään, mutta sen jälkeen alkoi tehokkaan varma kipuaminen ylöspäin ja nousua jatkui koko kisan ajan kierrosaikojen ollessa erinomaisia. Monta kertaa näkyi katsomoon asti miten äijän uutuuttaan hohtavan kypärän sisällä kiehui ja vanha Miika olisi lähtenyt ohitukseen ja mennyt menojaan tai sitten päätynyt kolisten nurmikolle vilkuttelemaan. Vaan uusi Miikapa malttoi mielensä ja teki ohitukset hitaammassa tahdissa, mutta aivokirurgin tarkkuudella ilman kontakteja. Homma huipentui toiseksiviimeisellä kierroksella, jolloin toinen neluritiimeistä tuli yht’äkkiä yllättävän nopeasti perä edellä vastaan ja Miika nousi neljänneksi mikä myös oli loppusijoitus. Samalla se on Miikan paras henkilökohtainen eräsijoitus omalla kierrosennätyksellä. Mahtavuutta!
Stig 2012
Yhteenveto
Stig lähti hakemaan tasaisen varmaa kisasuoritusta ja palasi kotiin koko kilpauransa parhaan kokonaissuorituksen kanssa. Stigin omat ennätykset murskaantuivat oikein kunnolla: uusi kisatapahtuman piste-ennätys (88p), uusi kierrosennätys (57,764) ja korkein sarjasijoitus (9. tasapisteissä 7-8 sijoilla olevien tiimien kanssa). Jokainen kuski onnistui erinomaisesti ja ajoi samalla oman kierrosennätyksensä kilpailussa. Fantastinen kauden avaus Stigiltä. Tästä jatketaan kohti kakkoskisaa aivan eilaisten fiilisten vallassa kuin edellisvuosina. Matti Kyllösen sanoin: ”Hyvä Pele! Hyvä Suomi!”.
Kaiken kaikkiaan Stig ajoi päivän aikana kierroksia n. 84 (n.30 lämmittelyssä ja 54 kisaerissä). Pisteitä rohmuttiin hienot 88 kappaletta ja niiden voimin Stig kiikkuu sarjataulukossa tukevasti top kympissä, eli majailee yhdeksäntenä.
tulokset / kuvat