Ennakko
Stig starttasi kauden kolmanteen kisaan ensimmäistä kertaa urallaan varamiehisenä Miikan ladatessa akkujaan Espanjan suunnalla. Siksipä Forecan sääoraakkeleiden ennustama sade ei kuullostanut ollenkaan mukavalta. Viime kisan lämmittelyssä niskuroineen moottorin ongelmat oli paikallistettu kaasarin suunnalle ja nyt tuo ruotsalaisen koneteollisuuden helmi oli taas kiinni kisa-autossa. Tälläkään kertaa lämmittely ei sujunut aivan ongelmitta pyörän navan pinnapultin katkettua. Vara-autosta saatiin kuitenkin varaosat, joten siitä ei kisalle aiheutunut sen kummempaa haittaa. Lisäksi lämmittelyssä säädettiin keulaa kapeammaksi, mikä paransi selkeästi ohjaustuntumaa. Ja sehän näkyi kisassa..
Nopeutta ja meriittejä
Erä 1 / Tero
Lähtöpaikka 13; Sijoitus 2; Paras kierrosaika 57,990
Hieman ennen ekaa starttia taivaalta ripsaisi hieman vettä, mutta onneksi niin vähän ettei tarvinnut alkaa modaamaan autoa sadesäätöihin. Tero starttasi matkaan ruudusta 13. Lähtö oli suhteellisen konservatiivinen ja ensimmäiseltä kierrokselta Stig ohitti maalilinjan sijalla 11. Sen jälkeen Tero napsi joka kierros 1-2 päänahkaa kunnes löysi itsensä kuudennen kierroksen päätteeksi sijalta viisi ja edestään jonkin verran tyhjää baanaa. Fast Stigiltä meni viitisen kierrosta ajaa edessä tempoillut nippu kiinni ja muutaman kierroksen kyttäilyn jälkeen Tero pyyhälsi pääsuoran päässä neljänneksi. Se olisi jo sellaisenaan ollut erinomainen tulos, mutta toiseksi viimeisellä kierroksella tuli vielä paikka iskeä kun kaksi edessä olevaa tiimiä ottivat pientä kontaktia ykkösmutkassa. Tämä avasi Terolle paikan kuitata molemmat sisäkautta kolmosmutkan jarrutuksessa. Ahdasta oli, mutta onnistui. Maaliin Tero ajoi kakkosena ja lisämeriitiksi jäi vielä erän nopein kierrosaika. Ihan huonolle kuskille Tero ei myöskään hävinnyt, sillä voittaja-autossa istui moninkertainen kartingin suomenmestari ja pikkuformuloilla Euroopan ratoja kierrellyt Aki Rask.
Joni lämmittelee
Erä 2 / Joni
Lähtöpaikka 4; Sijoitus 5; Paras kierrosaika 58,130
Jonilla lähtöpaikka kärjen tuntumasta ja tulosodotukset sen mukaisesti korkealla. Sään jumalat pitivät kuskia taas jännityksessä pikku sadekuuron muodossa sekä ennen kisaa että kisan aikana. Vettä tuli kuitenkin sen verran minimaalisesti, ettei sillä ollut mitään vaikutusta ajamiseen. Jonin kisa lähti hyvin käyntiin äijän tapellessa itsensä heti lähdössä kolmanneksi ja siitä edelleen toisella kieroksella toiseksi. Tosin samalla kierroksella tuli vielä pudotus kolmanneksi neluritiimin rynniessä edelle. Viidennellä ja yhdeksännellä kierroksella tuli vielä yhdet sijoitukset takkiin. Näistä ensimmäinen oli hieman kyseenalainen ja ohittanut kuski itsekin viittoili Jonille anteeksi pyytäen ja oman ”virheensä” tunnustaen. Tästä eteenpäin superjännittävä kisa kehittyi niin, että viiden kärkitiimin nippu pysyi hyvin kasassa ja Joni siinä joukon jatkona. Middle Stigin nopeus riitti hienosti kärkiviisikon mukana pysymiseen, mutta ei aivan kunnolliseen ohitusyritykseen. Niinpä Joni ylitti maalilinjan viidentenä. Erän tasaisuudesta kertoo kaiken oleellisen se, että Joni jäi erän voittajalle alle 1,3 sekuntia.
Tomppa valmiina debyyttiin
Erä 3 / Tomppa
Lähtöpaikka 10; Sijoitus 6; Paras kierrosaika 58,302
Keikkakuskina Stigin väreissä debytoi Ralli Stig, joka sprinttasi matkaan kymmenennestä ruudusta ja varamies pistikin pystyyn kunnon taistelun nyt jo aurinkoiseksi muuttuneessa säässä. Heti avauskierros oli ehkä tapahtumarikkain ikinä Tompan työntäessä kolmosmutkassa nokkansa väärään paikkaan ja tippuen sen seurauksena joukon toiseksiviimeiseksi. Homma kuittaantui hämmästyttävästi jo ensimmäisen kierroksen lopussa kun keskijoukko onnistui kehittämään varikon edessä suoralla sen verran totaalisen härdellin, että koko pakka meni aivan sekaisin. Yksi tilanteen hyödyntäjistä oli Tomppa, joka oli ekan kierroksen täyttyessä jälleen kymmennes. Kuuden sijan menetys ja kuittaus yhden kierroksen aikana ilmentää epäilemättä jonkin sortin lahjakkuutta.. Tästä eteenpäin Ralli Stig kimpoili kisaajien seassa kuin pallosalama. Tiukkoja tilanteita riitti joka kierrokselle useampia, radikaaleimpana kahdeksannen kierroksen yhteenotto loivassa kakkosmutkassa, josta Tomppa ansaitsi varoituksen Stigille. Se oli vasta Stigin kilpauran toinen edellisen tullessa Miikan avauskisassa. Eli sijaisen ja sijaistettavan kisa-asenne ainakin oli yhdenmukainen. Katsojien verenpaineen kannalta onneksi tilanne radalla rauhoittui viimeisen kuuden kierroksen ajaksi Tompan löydettyä paikkansa kuudentena turvavälin ollessa riittävä sekä eteen että taakse. Kaikenkaikkiaan erinomainen taistelu-debyytti Ralli Stigiltä.
Warning!
Yhteenveto
Stig lähti kisatapahtumaan vajaamiehistöllä hieman epävarmoin tunnelmin, mutta tuli illan päätteeksi ulos Tattiksen varikkoalueelta pelkkää onnistumisen usvaa säteillen. Pisteitä nimittäin ropsahti kassakaappin peräti 92 kappaletta, mikä on jälleen tiimin uusi ennätys. Jokainen kuski onnistui ja taskuun tarttui samalla yksi erän nopein kierrosaika ja Stigin kaikkien aikojen toiseksi paras eräsijoitus. Kisatapahtuman yhteispisteissä Stig oli jaettu seitsemäs (uusi enkka) ja sarjataulukossa nousua tuli sijalle 12. Näillä fiiliksillä on erittäin hyvä jäädä hieman reilun kuukauden mittaiselle kesätauolle, jonka aikana Stig on jo bookannut itselleen teknisiä huoltotoimia. Toivottavasti radallekin ehditään. Tällä kertaa Stig keräsi ratakierroksia 71 kappaletta (54 kisaerissä ja 17 lämmittelyssä).
tulokset / kuvat