Ennakko
Stig palasi reilun kuukauden pituiselta kesätauolta kisaamaan loistavissa tunnelmissa. Edellisestä kisasta oli näppeihin jäänyt erinomainen tulos ja tauolla kisa-auto oli tuunattu entistäkin parempaan iskuun, mitä todisti testeissä kuluneilla renkailla ajettu tiimin kierrosennätys. Kaikki näytti lämmittelyssä pelottavan hyvälle Teron parannettua kierrosennätystä edelleen lukemiin 57,208 (alipainoisena). Nyt ei tarvitsisi muuta kuin konvertoida vauhti tuloksiksi.
Miika johdossa
Erä 1 / Miika
Lähtöpaikka 3; Sijoitus 16; Paras kierrosaika 58,306; YouTube
Miika lähti pitkästä aikaa kärjen tuntumasta ja ennen kisaerää herra oli asiasta hieman hermona. Ärhäkkänä lähtijänä maineensa luonut Big Stig nosti itsensä lähdössä toiseksi, mutta putosi ensimmäisellä kierroksella hetkellisesti takaisin kolmanneksi. Suunta oli kuitenkin vääjäämättä kohti kärkeä, jonne Miika kiilasi itsensä neljännen kierroksen alussa. Sen jälkeen alkoi tiukka vääntö tiimin numero 5 kanssa. Peruskuvio oli sellainen, että Miika ohitti pääsuoran päähän ja tuli itse kuitatuksi kolmosmutkan jarrutuksessa. Kymmenennen kierroksen tienoilla Miika onnistui kuitenkin vakiinnuttamaan johtonsa ja takaa-ajajien kahinoidessa keskenään jopa vetäisemään pienen eron. Se ero oli kuitenkin ajettu kiinni viimeisen kierroksen alkuun mennessä ja loistavan trillerin huipennuksen ainekset olivat täydellisesti kasassa. Valitettavasti tyylilaji muuttui silmänräpäyksessä tragediaksi, kun Stigin kilpurista napsahti taka-akseli poikki tasan kierrosta liian aikaisin juuri Miika ylittäessä maalilinjan. Kisa jäi sitten siihen ja unelma voitosta vaihtui ohjauskyvyttömän ruohonleikkurin rooliin Tattiksen pääsuoran penkereellä. Tapahtuman kuvaaminen pikku pettymykseksi on vähän sama kuin luonnehtisi ydinräjähdykstä pikku nipistykseksi ja Miika itse oli ymmärrettävästi suhteellisen turhautunut. Vaan on näitä viimeisen kierroksen teknisiä keskeytyksiä johtoasemasta sattunut paremmissakin piireissä; kysykää vaikkapa Häkkisen Mikalta tai Räikkösen Kimiltä..
Täpärästi radalle
Erä 2 / Joni
Lähtöpaikka 10; Sijoitus 12; Paras kierrosaika 58,103
Miikan onnettomuutta seurasi järkyttävän kiihkeä tekninen operaatio, jossa ensin yritettiin siirtää taka-akselia vara-autosta kisa-autoon ja sen osoittauduttua mahdottomaksi, vara-auton tuunaaminen kisakuntoon. Välillä näytti todella pahalta, mutta Joni saatiin kuin saatiinkin lähtöruudukkoon. Se tosin meni niin tiukille, että viimeistä rengasta kiinnitettiin samalla kun autoa siirrettiin juosten lähtöpaikalle ja bensaletku tajuttiin kiinnittää vasta kun auto ei käynnistynyt radalle lähdön hetkellä. Tämän härdellin seurauksena Joni ampaisi radalle ilman mitään mahdollisuutta keskittymiseen ja allaan aivan eri auto kuin mihin oli kisasäädöt ja tuntuma haettu. Se näkyi varsinkin erän alussa, kun Joni putosi kolme sijaa kolmanneksitoista. Vähitellen Middle Stig sai kuitenkin juonesta kiinni ja nosti itsensä takaisin kymmenenneksi. Sen jälkeen edessä oli tyhjää baanaa ja Joni alkoi imeä eroa edessä matkanneeseen ryppääseen kiinni kuin kaasumyrkytyksen saanut iilimato. Viitisen kierrosta ennen maalia Joni oli mukana taistossa ja muutama kierros eteenpäin, niin edessä pari kisaajaa ottivat sen verran kontaktia, että Joni puikkasi kahdeksanneksi. Joni kävi kovaa vääntöä seitsemännestä sijasta ja oli sen kuutosmutkan ohituksella voittanut itselleen kunnes kolisi vähän isommin. Kilpakumppani ei ilmeisesti ymmärtänyt milloin pitää antaa periksi ja Jonin jo käännyttyä sisään seiskamutkaan, kaveri kiipesi Stigin takarenkaan päälle murjoen Stigin ilmanputsarin sekä Jonin kyljen/olkapään sekä pyöräyttäen itsensä ja Jonin nurmikolle. Molemmat pääsivät vielä takaisin radalle, mutta kisa oli pilalla ja ruutulipulle ajettiin viimeisinä Jonin ollessa kuitenkin kolarikallen edellä. Kahden muun tiimin keskeyttäessä ja kahden tultua hylätyiksi alipainoisina tuli loppusijoitukseksi 12. Ei hyvä, mutta toisaalta kyseessä oli Stigin vuoden eka kisakolari, eli tulkitsemme tämän tilastotappioksi.
Tero kasimutkassa
Erä 3 / Tero
Lähtöpaikka 9; Sijoitus 5; Paras kierrosaika 57,804; YouTube
Kahden murskapettymyksen jälkeen Teron tehtäväksi jäi pelastaa mitä pelastettavissa oli. Käytössä siihen oli edelleen puuttelliset työkalut, eli kakkosauto. Lähtöpaikka tosin parani jo ennen kisaa ruudusta 15 peräti ruutuun 9 poisjääntien ja edellisten erien kolareiden verotettua osallistujakaartia rankalla kädellä. Avauskierroksella tuli yksi sija takkiin, mutta sen jälkeen Tero napsi sveitsiläisen käkikellon tarkkuudella yhden päänahan per kierros päätyen viiden kierroksen päätteeksi kukkumaan sijalle kuusi. Siinä vaiheessa kisa muuttui yksitoikkoiseksi kun ero edellä ajaviin ei kaventunut vaikka millaisella raivolla yritti autoa viedä. Näin oltaisiin menty loppuun asti ellei toinen neluritiimeistä (23) olisi pyöräyttänyt yhden kisaajan suhteellisen brutaalilla liikkeellä, josta Stig hyötyi yhden sijan verran. Lopputulos oli viides sija mitä on pidettävä kohtuullisena päivän kaikkien vastoinkäymisten jälkeen. Vaan harmittaahan se silti kun tietää kuinka paljon parempaan rahkeet olisivat riittäneet, jos se hemmetin taka-akseli olisi kestänyt..
Savua ja tuskaa
Yhteenveto
Mayojen kalenterin mukaan maailman loppu tulee kuulemma vuonna 2012. Stigin kalenteri tarkentaa päivämääräksi 1. elokuuta. Stigin kaikkien aikojen kovin vauhti muuttui kauden huonoimmaksi tulokseksi. Ja vieläpä epäinhimillisen julmalla tavalla. Kahden erän tulos tuhoutui aivan kalkkiviivoilla ja viimeisen erän kohtuutulos oli niiden rinnalla laiha lohtu. Sarjapisteitä napsahti koleat 72, mutta sarjataulukossa takkiin ei tullut lainkaan, koska Stigillä oli varastossa suhteellisen hyvät pisteet, jotka nyt siis tulivat mukaan yhteispisteisiin. Päinvastoin Stigin sarjasijoitus nousi kymmenenneksi. Mutta jatkossa vastaavaa luksusta ei enää ole, joten tästä eteenpäin jokaisesta epäonnistumisesta rokotetaan rankemmalla kädellä. Tänä mustana keskiviikkona Stig kulutti Tattiksen asvalttia 84 ratakierroksen verran (52 kisaerissä ja 32 lämmittelyssä). Näistä 48 uudella autolla ja 36 vanhalla.
tulokset / kuvat