Ennakko
Kauden viidennen koitoksen valmisteluihin heijastui voimakkaasti edellisen kisan tekninen romahdus. Uuden taka-akselin lisäksi kisa-auton kimpussa oli tehty sen verran merkittäviä tuunausoperaatioita jotka olivat ajan puutteen vuoksi jääneet kokonaan testaamatta radalla, että auton käyttäytymisestä ja suorituskyvystä ei ollut minkäänlaista varmuutta. Totalitaarista epävarmuutta pyrittiin sitten hälventämään saapumalla radalle hyvissä ajoin ja varautumalla henkisesti tekemään tarvittaessa radikaalejakin teknisiä ratkaisuja aivan kisan alla. Ja muutoksia tehtiin sekä perän leveyteen että rengaspaineisiin, mutta lopulta palattiin takaisin alkusäätöihin, jotka kellon mielestä olivat nopeimmat.
Miikan startti
Erä 1 / Miika
Lähtöpaikka 12; Sijoitus 8; Paras kierrosaika 58,311
Viime kisan monumentaalisen pettymyksen jälkeen Miika lähti entistä sisukkaampana kartuttamaan Stigin pistetiliä. Lähtöpaikaksi osoitettiin lopulta 12 ja alkuhässäköinnin selkiinnyttyä Miika löysi itsensä top tenistä kymmenenneltä sijalta. Sieltä sitten pikkuhiljaa ylöspäin kunnes erän puolivälissä Miika nousi seitsemänneksi. Tässä vaiheessa eteen päin oli sen verran pitkä matka, että sijoituksen säilyttäminen näytti loogisimmalta lopputulemalta. Valitettavasti takaa tuli kuitenkin yksi tiimi, joka onnistui Miikan kuittaamaan, joten lopullinen sijoitus oli kahdeksas. Kuski itse harmitteli jälkikäteen lepsua ajoaan, mutta kahdeksannesta sijasta tuli kuitenkin Stigille ihan kohtuulliset pisteet, joten mitäs sitä suotta maatansa myymään..
Muikea voitto
Erä 2 / Tero
Lähtöpaikka 4; Sijoitus 1; Paras kierrosaika 57,863
Terolla lähtöpaikka kärjessä ja sen mukaiset tulosodotukset. Tällä kertaa homma toimi kuin unessa, ja toisin kuin edellisessä kisassa, kyseessä ei ollut painajainen. Tero pääsi heti lähdössä kolmanneksi, kolmosmutkassa toiseksi ja tokan kierroksen alussa pääsuoran päässä kärkeen. Seurasi muutama kierros raivokkaan kontrolloitua eron repimistä. Takana syntyi sen verran tulppaantumista, että sopiva muutaman sekunnin hajurako syntyikin. Sen jälkeen Tero keskittyi puhtaiden kierrosten tekemiseen ja kierroajat pysyivät kiitettävän hyvinä, ja mikä vielä tärkeämpää, erittäin tasaisina. Hyvä suorittaminen tässä vaiheessa mahdollisti sen, että kisan loppu ei mennyt tappelemiseksi, vaan Fast Stig sai ajaa maaliin lähes kahden sekunnin voittomarginaalin turvin. Ja tällä kertaa ei tullut ongelmia taka-akselin, tuuletustyylin tai minkään muunkaan seikan kanssa. Täydellisyyttä 😉
Jonin ja taistelutotoverit
Erä 3 / Joni
Lähtöpaikka 10; Sijoitus 5; Paras kierrosaika 58,114
Nyt oli hurja erä! Jonin startti kymmenenneltä paikalta onnistui hyvin ja äijä oli ekan kierroksen päätteeksi kahdeksas. Kupletin juoni muotoutui hyvin nopeasti sellaiseksi, että yksi tiimi pakeni horisonttiin ja sitä seurasi järkyttävän suuri ja tiivis joukkio, johon kuului noin kahdeksan tiimiä. Tässä laumassa ei pahemmin armoa eikä tilaa annettu ja sijoitukset vaihtelivat jatkuvalla syötöllä. Liekö massiivinen univelka tyhjentänyt Jonin pään sopivaan ajomoodiin vai mikä olikaan syy, mutta Middle Stig ajoi sekä sitkeästi että järkevästi että nopeasti koko erän ensimmäisestä kierroksesta viimeiseen. Välillä jännityksestä tärissyt yleisö sai nähdä tuplaohituksia (yhden kerran ensin yksi ulkokautta ja heti perään samalla suoralla toinen sisäkautta), mutta toisinaan Joni itse ajettiin ulkokaarteeseen pussiin ja sijoitus heikkeni pari pykälää. Jonin sijoitus vaihteli välillä 5-8, mutta aivan loistavasti maalilinjalla se oli viides. Kun ottaa vielä huomioon faktan, että keskellä tätä muurahaispesämäistä kuhinaa Joni ajoi erän nopeimman kierrosajan jääden kakkostilasta alle puoli sekuntia, ei voi muuta kuin todeta homman menneen putkeen. Ei ihme, että kuski itsekin piti sitä ehkäpä ajouransa parhaana suorituksena.
Stig voittaa
Yhteenveto
Stig palasi kokoonkursitulla autolla ja teki hirmuisen suorituksen. Voitto on aina voitto ja nyt se tuli jopa dominoivan suorituksen päätteeksi. Kun siihen lisää yhden taistelunousun erän nopeimmalla kierrosajalla sekä yhden kohtuutuloksen, niin tyytyväinen pitää olla. Sarjapisteitä tupsahti tilille korskeat 91 kappaletta. Sarjataulukon kannalta se tarkoittaa Stigin osalta sitä, että sijoitus ennen viimeistä osakilpailua on kymmenes, mutta aivan lähituntumassa molemmilla puolilla on yksi tiimi, eivätkä muutkaan ole kaukana. Tämä tilanne alustaa loistavan trillerin kauden päätöskilpailuun. Kierroksia Stig pyörähti tällä kertaa 114 kappaletta (54 kisaerissä ja 60 lämmittelyssä).
tulokset / kuvat