Ennakko
Kauden viimeinen sarjakisa. Pistetilanne tiukempi kuin Suomen tupakkalaki. Stig roikkuu kynsin, hampain ja kaikin käytettävisä olevin välinein top 10:n syrjässä kiinni. Näistä lähtökohdista käynnistyi taistelu, jonka lopputulos tulisi pitkälti määrittämään tulkittaisiinko kausi menestykseksi vai jossiteltaisiinko vielä vuoden verran lisää..
Viimeisellä kierroksella
Erä 1 / Tero
Lähtöpaikka 2; Sijoitus 2; Paras kierrosaika 58,041; YouTube, YouTube2
Terolla oli edellisestä kisasta voitto CV:ssä ja nyt lähtöpaikka eturivissä, joten tavoitteetkin olivat luonnollisesti korkealla. Erä oli kuitenkin siinä mielessä hankala, että heti perästä lähti useampikin kärkitiimi, eli mistään viimekisan tyyppisestä turvavälistä oli turha haaveilla. No ei muuta kuin lähdöstä kärkeen ja sitten irtautumisyritys. Ei onnistunut. Tiimi 778 tuli heti avauskierroksella ohi. Stigin kilpurissa oli kuitenkin parempi suoranopeus, joten toisen kierroksen alussa Tero kuittasi itsensä takaisin kärkeen vain tullakseen uudelleenohitetuksi kolmosmutkassa. Tässä vaiheessa Tero turvautui ennakkoon mietittyyn B-suunnitelmaan ja jäi kyttäämään johtajan takapuskuriin. Ideana oli tietysti olla hukkaamatta aikaa kisan alkuvaiheessa keskinäiseen nahisteluun, ajaa karkuun muilta ja selvittää paremmuus sitten viimeisillä kierroksilla. Suunnitelma toimi mainiosti yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Poikkeuksen nimi oli Team Viemerö. Kuudennella kierroksella duo laajeni trioksi ja Tero päätti tehdä peliliikkeensä. Pääsuoran päässä seitsemännen kierroksen aluksi kärkeen. Homma eteni mainiosti kun kaksi muuta kärkikaveria alkoivat mittelemään keskenään ja Tero sai nykäistyä pienen kaulan. Valitettavasti ko kuskit löysivät yhteisen ajolinjan ja kuroivat väliaikaisen johdontyngän nopeasti kiinni. Ja menivät pirulaiset vielä ohikin. Hetken vaikutti, että Terolla oli vaikeuksia pysyä porukassa mukana, mutta viimeisen kierroksen alkaessa tiivis nippu oli taas kasassa. Ja siinähän kävi sitten sillä tavalla onnellisesti, että kuutos- ja seiskamutkan välisellä suoranpätkällä kaverit ottivat sen verran kontaktia, että Tero siirsi Stigin toiseksi. Ruutulipulla ero voittajaan oli vain muutama kymmenys, mutta ei harmittanut. Tuli nimittäin taktisesti viisaan ajon päätteeksi hyvä sijoitus ja sen mukana mahtavat pisteet juuri silloin kuin niitä eniten tarvittiin. Tärkeä kisapäivä lähti erinomaisesti käyntiin.
Pää suorassa pääsuoralla
Erä 2 / Joni
Lähtöpaikka 8; Sijoitus 7; Paras kierrosaika 58,282; YouTube
Jonin erä oli pirullisesti rakennettu. Lähtöpaikka melko alhaalla ja lähes kaikki nopeat tiimit perässä. Siinä oli kaikki katastrofin ainekset kasassa, mutta kuitenkin tilauksessa oli vähintään top 8 sijoitus ja sen mukaiset pisteet. Lämmittelykierroksella Stigin auton moottori hieman niskoitteli, mutta se osoittautui onneksi vain väliaikaiseksi ongelmaksi ja kisassa peli soi duurissa. Startissa Joni putosi yhdeksänneksi, ekalla kierroksella kymmenenneksi ja hieman myöhemmin vielä pykälää alemmaksi. Tässä vaiheessa Joni ajoi viimeisenä erittäin tiiviissä kahdeksan tiimin paketissa, jossa sijoituksista tapeltiin kuin hullujen päivien tarjouksista. Ja sehän kostautui. Kuudennella kierroksella tapahtui vääjäämätön ja kolme tiimiä poistui hetkeksi nipusta nurmikon puolelle. Onneksi Stig ei ollut siinä joukossa mukana. Vääntö jatkui sitten viiden nipussa, jonka perällä Joni kaasutteli ja eräsijoitus oli tässä vaiheessa kahdeksas. Liipasimella oli kuitenkin tiimi numero 60, jonka kimppuun Joni kävi uuden niskatuen pitäessä aivot suorassa. Muutaman torsoksi jääneen ohitusyrityksen jälkeen Joni suoritti nousun seitsemänneksi pari kierrosta ennen maalia. Se sijoitus kesti ruutulipulle asti ja näin toisestakin erästä herahti Stigille kelpopisteet. Tässä vaiheessa sarjataulukon pistekehitys suhteessa lähimpiin kilpailijoihin alkoi näyttää erittäin lupaavalta, joten syystäkin kuski nakkeli maalissa niskojaan. Stig oli ottanut top 10 sijoituksesta henkisen niskalenkin ja Miikan tehtäväksi jäi vääntää asialta lopullisesta niskat nurin.
Miikan savotta
Erä 3 / Miika
Lähtöpaikka 14; Sijoitus 4; Paras kierrosaika 58,617; YouTube
Miikalla lähtöpaikka joukon peräpäässä ja edessä täsmällinen tavoite. Pisteitä oli nimittäin kisatapahtuman aikana laskettu sen verran tarkasti, että tiedettiin Stigin jo varmistaneen top kymppi sijoituksen sarjassa, jolloin uudeksi tähtäimeksi otettiin erän kuudes paikka joka toisi yhdeksännen sijan fossiilisarjassa. Lähdössä Miika tempoi menemään kaksi mutkaa tutulla tehokkuudella, mutta kolmosmutkassa edessä kolisi ja Big Stig oli väärään aikaan väärässä paikassa. Miikalla ei ollut tilaa väistää minnekkään, vauhti tyssäsi edellä pyörähtäneeseen autoon ja sijoitus putosi lähes hännille. Tätähän tähän kaivattiin kuin potkua munille. Tilanne vaikutti lähes mahdottomalta, mutta kuten kokeneet tietävät, kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen. Miika rimpoi ajokoiran päättäväisyydellä eron kiinni edellä ajaneeseen joukkoon ja alkoi metsästää ohituspaikkaa sarvikuonon hienotunteisuudella. Yksi kerrallaan Miika napsi päänahkoja vyölleen ja katsomossa yritettiin ekstrapoloida että ehtiikö ukko kuudenneksi ennen kuin kierrokset loppuvat. Loppujen lopuksi ei tarvittu kuin 12 kierrosta kun Miika nousi kärkikuusikkoon ja kun oli kerran ohitusten makuun päässyt, niin kierrosta myöhemmin vielä viidenneksi. Sillä sijalla Miika ajoi myös maaliin lyöden Team Viemerön selkeällä neljän sadasosan erolla. Katsastuksessa viides sija muuntui vielä neljänneksi yhden edellä maaliin päätyneen tultua hylätyksi alipainoisena. Aivan mahtavaa.
Glitter-tuunattu
Yhteenveto
Kauden 2012 viimeinen sarjakisa onnistui Stigiltä aivan tavoitteiden mukaisesti, elikä vähintäänkin loistavasti. Yksikään erä ei ollut helppo ja jokaisessa Stig kuskit tekivät vakuuttavaa tulosta. Tästä palkintona Stig ottaa jättiharppauksen fossiilisarjan hierarkiassa nousten viime vuotiselta 17:ltä sijalta kokonaispisteiden yhdeksänneksi. Sijoitus kisatapahtumassa oli viides (Stigin paras), sarjapisteitä saalistettiin tiimin ennätystä sivuten 92 ja koko vuoden saldo on 453. Ei siis ihme, että ilmassa oli suuren urheilujuhlan tuntua..
Kierroksia Stig huristeli tällä kertaa 91 kappaletta (54 kisaerissä ja 37 lämmittelyssä).
tulokset / kuvat